ایرادات شورای نگهبان درباره واردات خودرو برطرف شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حجت اله فیروزی درباره تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در صحن علنی به خانه ملت گفت: با این اصلاح، ایرادات شورای نگهبان به مصوبه قبلی مجلس دهم برطرف شد. یکی از ایرادات ،مغایرت مصوبه قبلی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود. کمیسیون صنایع برای جلوگیری از لطمه به تولید داخل پس از واردات، مقرر کرده هر ۶ ماه یکبار شورای رقابت و وزارت صنعت، فاصله میان عرضه و تقاضای خودرو را احصا و به همان میزان اجازه واردات خودرو دهند.

وی افزود: بطور مثال اگر خودروسازان ، توانایی تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال را داشته باشند اما تقاضای بازار  1.2 میلیون دستگاه باشد، شورای رقابت اجازه واردات 200 هزار دستگاه را خواهد داد.بنابراین به تولیدکننده صدمه‌ای وارد نمی‌شود و به هر میزان افزایش تولید، شورای رقابت از تعداد خودروهای وارداتی می‌کاهد.

این نماینده مجلس ادامه داد: طبق مصوبه مجلس، هر شخص حقیقی و حقوقی قادر به صادرات خودروهای، می‌تواند خودرو واردکند. خودروسازان در جلسات مشترک با کمیسیون صنایع ادعا کردند، می‌توانند به مانند عراق، سوریه و افغانستان خودرو صادر کنند. بنابراین امکان واردات از محل صادرات وجود دارد.

فیروزی گفت: با واردات خودرو براساس این مصوبه، تعهد ارزی ایجاد نمی‌شود و ارز مورد نیاز از محل صادرات خودرو و کالاهای مربوط به آن تامین خواهد شد. حتی اگر خودروسازان نتوانند با صادرات خودرو، ارز مورد نیاز را تأمین کنند، می‌توان با منشا ارز خارجی این امر را محقق کرد.

وی افزود: واردات مدیریت شده،موجب تنظیم بازار می‌شود.با تایید این مصوبه سرمایه‌هایی که پیش از این به سوی بازار خودرو روانه شده بود به سوی سایر حوزه‌ها مانند تولید و ساخت مسکن و ... هدایت خواهند شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام