به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا شیوا درباره واردات خودرو گفت: واردات کنترل شده ، موجب رقابتی شدن و خروج خودروسازی از انحصار می شود و به تولیدات کیفیتر با قیمتهای مناسبتر میانجامد. بر این اساس با اقتصاد مقاومتی در تضاد نیست.
وی افزود: اگر بازار انحصاری برای تولیدات ایجاد شود، تولیدات داخلی به سطح پایینی از کیفیت و فناوری تنزل خواهند کرد و محصولات مورد اقبال مصرفکنندگان نخواهند بود. این شورا در تعامل با مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به دنبال خارج کردن بازار از انحصار است و بر واردات خودروهای پر تیراژی که عامه مردم توان خرید داشته باشند، تاکید دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: در سالهای اخیر شاهد رشد قارچگونه خودروسازانی بودیم که در اصل مونتاژ کار و سی. کی. دی کار بودند و بیحساب و کتاب ارز مصرف کرده و هیچ کنترلی بر قیمت تولیدات آنها نبود. لذا باید واردات خودرو سر و سامانی داشته باشد و محصولاتی وارد شوند که در حد توان خرید مردم باشند.
شیوا با تقسیمبندی خودروها به کوچک، متوسط و بزرگ گفت : با انجام واردات و رقابتی شدن بازار هر دسته از این خودروها ، میتوان محصولات داخلی را از شمول قیمتگذاری خارج کرد تا با انواع وارداتی رقابت کنند. با تولید سالیانه ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه خودرو نمیتوان به سودآوری رسید و تیراژ کمتر از یک میلیون دستگاه در سال، صرفه اقتصادی ندارد.
بر اساس این گزارش، طبق ماده ۴ طرح ساماندهی واردات خودرو هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند در مقابل صادرات، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام برقی ، هیبریدی ، بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر برحسب گواهیهای استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی اقدام کند.
بر اساس تبصره یک این ماده ، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد شود. همچنین سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی هر ۶ ماه یک بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین میشود.
تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir
انتهای پیام