اعضای برجام خواهان رفع موثر تحریم‌ها هستند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز ، پیتر استانو در نشستی خبری در بروکسل با اشاره به اینکه مشکل اصلی اقتصاد ایران تحریم‌های آمریکا است ، گفت: اعضای برجام علاوه بر تلاش برای از سرگیری مذاکرات و بازگشت آمریکا به توافق ، تاکید دارند ایران از مزایای برجام درباره رفع تحریم ها بهره‌مند شود.

وی افزود: بازگشت به مذاکرات وین برای از سرگیری برجام ضرورت دارد. برگزاری نشست مقدماتی اتحادیه اروپا و ایران هم که قرار بود در بروکسل برگزار شود هنوز نهایی نشده است.

بر اساس این گزارش ، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ، امروز در پاریس با دیپلمات‌های بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی ملاقات خواهد کرد تا در مورد احیای توافق هسته‌ای گفتگو کند.

مذاکرات احیای برجام برای بازگشت متقابل ایران و آمریکا به توافق با حضور ایران، روسیه، چین، انگلیس ، فرانسه و آلمان و مشارکت غیر مستقیم آمریکا به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری از خرداد سال جاری به درخواست تهران متوقف شده و تلاش‌ها برای ترغیب ایران برای حضور در  مذاکرات نتیجه‌ای نداشته است.

وزارت خارجه آلمان هم اعلام کرده ، همچنان مسیر دیپلماسی در قبال مناقشه هسته‌ای ایران را در پیش خواهد گرفت و تهران باید هر چه سریعتر به مذاکرات وین بازگردد.

مقامات آمریکایی طی هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند ، زمان برای از سرگیری مذاکرات رو به اتمام است و نمی‌توانند تا ابد منتظر ایران بمانند.

تهران طی چند ماه اخیر از بازگشت به میز مذاکرات خودداری کرده و همزمان سرعت توسعه فعالیت‌های هسته‌ای را افزایش داده است. بر اساس آخرین گزارش آژانس ، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر سقف مجاز در توافق رسیده و با غنای ۲۰ درصد از ۱۲۰ کیلوگرم عبور کرده است.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس هم درباره سفر اخیر به واشنگتن با مجوریت برجام در توییتر اعلام کرد: در این دیدار با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در خصوص برنامه هسته ای ایران گفتگو شد.

پیش از این آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم با گروسی ، درباره تعهدات راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران رایزنی و بر حمایت قاطع واشنگتن از آژانس در راستای منع گسترش تسلیحات هسته ای تاکید کرد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمام تعهدات برجامی عمل کرد تا به اتحادیه اروپا که وعده داده بود ، آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کند، فرصت دهد برای تحقق این وعده اقدام کند اما پس از گذشت یک سال در واکنش به بد عهدی اروپا در چند گام تعهدات را کاهش داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام