مواضع ایران ، اروپا ، آمریکا و اسرائیل درباره شروع مذاکرات امروز / معرفی اعضا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، همزمان با شروع دور جدید مذاکرات احیای برجام که از امروز در وین برگزار می شود اعضای اصلی تیم مذاکره کننده ایرانی به سرپرستی علی باقری کنی معرفی شدند .

براساس این گزارش این گروه شامل مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی ، رضا نجفی  معاونر حقوقی و بین المللی ، ابراهیم شیبانی رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی ، علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان سرمایه گذاری، احمد اسدزاده سرپرست معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت و غلامرضا پناهی عضو هیات عامل و معاون امور ارزی و بین الملل بانک مرکزی هستند .

در این میان باقری اعلام کرد: طبق تجربه ، غرب به دنبال اجرای توافق نیست بلکه به دنبال آن است که با اعلام توافق برای جلب نظر عمومی به هر شیوه ممکن به صورت مخفیانه، توافق را اجرا نکند و سپس اقداماتی را برای سوء استفاده از طرح برجام در پیش می‌گیرد تا ایران را وادار کند در حوزه‌هایی غیر مرتبط با مسئله هسته‌ای، امتیازاتی را واگذار کند. در نتیجه، مردم ایران نه به این فرایند (مذاکرات وین) و نه به نتیجه آن اعتماد ندارند.

غرب باید برای هرگونه نقض تعهدات برجامی تاوان دهد. معامله ، معامله است و نقض آن پیامدهایی دارد . هدف اول مذاکرات هم باید حذف کامل و قابل‌ راستی‌آزمایی تحریم‌های ایران باشد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین هم اعلام کرد: برای تکمیل موفقیت مذاکرات باید تمام تلاش‌ها را به کار گرفت. لازم است تمام تلاش ها برای تکمیل  موفقیت مذاکرات به کار گرفته شود. زیرا جایگزین آن یک اتفاق بد و بدتر خواهد بود. هنوز فرصت دست یافتن به توافق باقی است.

چند دیپلمات اروپایی هم اعلام کردند هنوز زمان برای رسیدن به توافق با ایران وجود دارد اما به طور محتمل این زمان تا سال آتی میلادی جاری خاتمه خواهد یافت. در این برهه ، هنوز طرح ثانویه‌ای وجود ندارد و انتظار می رود ایران با این نشست به عنوان دور اول بنگرد. مقام‌ها آمریکایی نیز نگرانی‌های مشابهی را ابراز کرده‌اند.

طرف‌ها از نزدیک شاهد سفر هفته گذشته رافائل گروسی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بودند و آن را نشانه‌ای از رویکرد ایران به مذاکرات در وین می‌دانند. آمریکا و متحدان در نقطه‌ای نیستند که شروع به ارائه اقدامات اعتمادسازی به ایران کنند اما این احتمال وجود دارد از چنین گزینه‌ای استفاده کنند.

برت مک‌گورک از مقام‌های شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا هم گفت: ایرانی‌ها بر این باورند که با روسیه و چین گزینه‌ای به سمت شرق دارند که می‌توانند با دور زدن تحریم‌ها، فشار آن را کاهش دهند اما این اشتباه است.

نفتالی بنت  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم، گفت : این پیام به آمریکا و کشورهای مذاکره‌کننده داده می شود که تل‌آویو نگران است ایران از کاهش تحریم‌ها در ازای محدودیت‌های نا کافی در حوزه هسته‌ای برخوردار شود. بنابراین اسرائیل از آمادگی رفع تحریم‌ها و اجازه روانه‌شدن میلیاردها دلار به ایران در ازای محدودیت‌های راضی‌ نکننده هسته‌ای بسیار نگران است. 

انتهای پیام