برنامه وزارت نیرو برای رفع چالش های صنعت برق

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وزارت نیرو اعلام کرد : در ۱۰۰ روز اول فعالیت دولت سیزدهم ، 4 واحد نیروگاه جدید وارد مدار شده و ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی به ۸۰۹ مگاوات افزایش یافته و به زودی افتتاح می‌شود.

بر اساس این گزارش، تحریم‌ها و مشکلات بوجود‌ آمده برای تأمین قطعات و لوازم، عدم تأمین منابع مالی مناسب از محل درآمدهای عمومی، سخت‌گیری بانک‌ها در اخذ وثیقه و تضامین از شرکت‌های پیمانکاری برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی اخذ تسهیلات، عدم اختصاص منابع مالی حاصل از سوخت صرفه‌جویی شده به نیروگاه‌ها و عدم تعیین تکلیف مطالبه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، پیمانکاران و بانک‌ها و تسویه بدهی سرمایه‌گذاران با صندوق توسعه ملی از جمله مشکلات و چالش‌هایی بود که وزارت نیرو در دوره مدیریتی جدید با آن دست و پنجه نرم می‌کرد.

بر این اساس با توجه به عزم جدی دولت در برطرف کردن مشکلات، وزارت نیرو با ارائه برنامه‌هایی برای برون رفت از شرایط فعلی در کوتاه‌ مدت و میان‌ مدت سعی در رفع این چالش‌ها دارد.

برنامه‌های این وزارتخانه شامل تهاتر مطالبات تولیدکنندگان غیردولتی برق، تعیین تکلیف مطالبات سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، پیمانکاران و بانک‌ها و تسویه حساب بدهی سرمایه گذاران بخش خصوصی به صندوق توسعه ملی، تخصیص سوخت صرفه‌ جویی شده بابت تعهدات دولت در طرح‌های بیع متقابل و اولویت پرداخت صورت‌ وضعیت‌های تأیید شده طرح‌های نیروگاهی گشایش شده از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی توسط شبکه بانکی است.

البته افزایش قیمت سوخت مصرفی تولید برق و متناسب با آن اصلاح قیمت فروش برق و تخصیص منابع حاصله برای حمایت از سرمایه‌گذاری در ارتقای بازدهی نیروگاه‌های حرارتی، هماهنگی با بخش گاز در جهت استفاده بهینه از منابع انرژی ، الزام متقاضیان انشعاب جدید به ارائه گواهی ظرفیت و اختصاص منابع حاصل از واگذاری اموال و دارایی‌های شرکت‌های نیروگاهی جهت بازسازی و نوسازی تأسیسات تولید، برق و اتمام طرح های نیمه تمام از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه برای برون‌ رفت است.

برق به‌ عنوان کالای راهبردی و یکی از زیرساخت‌های مهم و ضروری محسوب می‌شود. فرآیند تولید، توزیع و مصرف آن از حساسیت‌های مختلفی برخوردار است. در دولت قبل صنعت برق ، درگیر چالش‌های سخت و نفس‌گیر زیادی شد اما از بدو ورود دولت جدید و انجام بررسی و آسیب‌شناسی‌های لازم برنامه‌های کوتاه و میان‌ مدتی برای این صنعت تدوین شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام