ارتباط ESG با علوم مالی و درخواست رشته جدید حسابداری

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان رحمانی‌نیا با انتشار مطلبی با عنوان " ESG و ارتباط آن با علوم مالی" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بعد از همه‌گیری و شیوع بیماری کرونا شاید مهم‌ترین دغدغه جامعه جهانی در محور پایداری و ESG است. از همین‌رو در ادبیات مالی نیز به‌سرعت این مفهوم در حال نفوذ و گسترش است. ESG مخفف کلمات Environmental به مفهوم محیط‌زیست، Social به مفهوم منافع اجتماعی و Governance به مفهوم راهبری و مدیریت است.

جامعه بشری در مسیری حرکت می‌کند که امروز نمی‌تواند تنها به شاخص‌های مالی برای ارزیابی عملکرد شرکت‌ها یا سرمایه‌گذاری‌ها بسنده کند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته سرمایه‌گذاران برای تفکر مدیریتی، ساختارهای مالکیتی و عملکرد شرکت در قبال‌جامعه اهمیت ویژه‌ای قائل می‌شوند.

دلیل آن هم این است که رعایت و توجه به این شاخص‌ها نشان می‌دهد حتی اگر شرکتی فقط به لحاظ شاخص‌‌‌‌های مالی تصویری خوب را نشان دهد، ممکن است در آینده با ریسک‌‌‌‌های حقوقی، شهرت یا نوآوری مواجه شود. شرکت‌هایی که متعهد به حقوق و منافع جمعی هستند در نهایت پذیرای مشتریان، تامین‌کنندگان، اعتباردهندگان و ناظران با ضریب‌نفوذ بسیار بیشتری هستند.

هرکدام از محورهای اشاره شده موضوع ESG در ایران نیز از اهمیت ویژه‌‌‌‌ای برخوردار است. محیط‌زیست در معرض افزایش دی‌اکسید‌کربن و گرمایش زمین است. آلودگی هوا، بحران آب، بحران سوخت‌های فسیلی و آلودگی‌‌‌‌های ویروسی از جمله مسائلی هستند که در ایران نیز همانند سایر نقاط جهان با آن مواجه است. کنگره اخیر سازمان ملل‌متحد که ‌ماه پیش در گلاسکو برگزار شد، محور اصلی نشست را همین موضوع قرار داده بود.

در همین جلسات، رئیس بنیاد استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی بر تمرکز این نهاد بر گزارشگری پایداری و ESG توضیح داد: تلاش‌‌‌‌ها بزودی منجر به ارائه استانداردهای گزارشگری پایدار خواهد شد.

منافع اجتماعی یکی دیگر از ارکان ESG است و بر توزیع متناسب منافع در جامعه تاکید دارد. فراهم‌آوردن فضای مناسب برای کسب‌ و کار و در مقابل آن دریافت سهم مناسب از آنها برای ارتقای سطح بهداشت، امنیت، فرهنگ، آموزش و توسعه‌های اجتماعی همگی تاکید بر نقش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها دارد. 

لازمه تحقق این اهداف راهبری مناسب در سطوح شرکت‌ها و بنگاه‌‌‌‌های مختلف است. تعیین ساختار مناسب راهبری و مالکیتی، داشتن استراتژی‌‌‌‌های درست و متناسب با وضعیت شرکت‌ها، نظام کنترل‌‌‌‌های داخلی و مدیریت ریسک اثربخش و بلوغ سازمان‌ها در دنیای فناوری و دیجیتال همگی از نیازمندی‌‌‌‌های امروز کسب‌وکارهای پایدار است. 

با نزدیک‌شدن به هفته حسابداری و روز حسابدار باید امیدوار بود که در این رشته و حرفه تحولی برای گزارشگری و ارزیابی کسب‌وکارهای پایدار ایجاد شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام