قیمت نفت به دو دلیل از کانال ۸۶ دلاری هم رد شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز گذشته تحت تاثیر اختلالات عرضه در برخی کشورهای تولیدکننده و افت ارزش دلار ، افزایش یافت و چهارمین رشد هفتگی متوالی را رقم زد. بر این اساس نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با رشد ۱.۹ و ۲.۱ درصدی به بیش از ۸۶ و ۸۳ دلار در هر بشکه رسیده و افزایش ۵.۴ و ۶.۳ درصدی برای کل هفته ثبت کرده اند.

بر اساس این گزارش ، فیلیپ فلاین تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز در این خصوص گفت: افراد با مشاهده دورنمای کلی، درمی یابند وضعیت عرضه در برابر تقاضا بسیار محدود بوده و این امر حمایت محکمی برای بازار فراهم کرده است. در بحبوحه تنش ها بین روسیه و اوکراین و در آستانه تعطیلات پایان هفته طولانی در آمریکا که معمولا میانگین حجم معاملات را کمتر می کند، معامله گران نمی خواهند فروشنده باشند.

دلار با بزرگترین کاهش هفتگی در چهار ماه گذشته روبرو شد که کالاهایی مانند نفت را برای خریداران غیر آمریکایی ارزانتر می کند. چندین بانک قیمت ۱۰۰ دلار هر بشکه نفت را برای سال جاری میلادی پیش بینی کرده اند.

به گفته مصطفی سانالا رییس شرکت ملی نفت لیبی ، انتظار می رود روند افزایشی قیمت های نفت ادامه یابد . مگر این که عوامل بنیادین بازار و روند سرمایه گذاری در بخش های پایین دستی و بالادستی در سطح جهانی افزایش پیدا کند.

طبق اعلام منابع آگاه ، چین قصد دارد در آستانه ایام تعطیلات سال نوی چینی تا حدود دو هفته آینده ، طبق توافق با آمریکا و کشورهای مصرف کننده بزرگ دیگر برای مهار رشد قیمت های جهانی نفت ، ذخایر استراتژیک را آزاد کند .

وزارت انرژی آمریکا ۱۸ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک را فروخته است.

چین همچنین نخستین کاهش سالانه واردات نفت در دو دهه گذشته را گزارش کرد . با این حال معامله گران انتظار دارند واردات در سال جاری بهبود پیدا کند.

طبق آمار رسمی، واردات نفت چین در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۵۱۲ میلیون تن کاهش پیدا کرد که نخستین کاهش سالانه از سال ۲۰۰۱ بود.

از سوی دیگر نگرانی هایی نسبت به وضعیت تقاضا برای سوخت در چین به دلیل گسترش شیوع امیکرون به شهرهای دالیان و تیان جین وجود دارد. بسیاری از شهرها از جمله پکن از مردم خواسته اند در ایام تعطیلات سال نو به مسافرت نروند که این امر، تقاضا برای سوخت را کمتر خواهد کرد.

شمار دکل های حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا در ۱۷ ماه گذشته به طور متوالی رشد کرد اما تولید نفت کاهش داشت. زیرا بسیاری از شرکت های انرژی به جای افزایش تولید به تقویت سوددهی به سرمایه گذاران متمرکز شدند.

پیش بینی می شود تولید نفت آمریکا سال میلادی آینده از رکورد تولید ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز سال ۲۰۱۹ عبور کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام