۱۰ شرکت برتر ایران معرفی شدند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید درویش در مراسم رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران اعلام کرد: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ، بانک ملت در گروه بانک ها و موسسات اعتباری، شرکت فولاد مبارکه در گروه فلزات اساسی، شرکت پالایش نفت بندرعباس در گروه فراورده‌های نفتی، شرکت سرمایه گذاری پارس آریان در گروه شرکت های چند رشته‌ای صنعتی، ایران خودرو از گروه وسایل نقلیه و قطعات خودرو، شرکت گروه مپنا در گروه شرکت های پیمانکاری ، بانک صادرات در گروه بانک ها و موسسات اعتباری و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان ۱۰ شرکت برتر معرفی شدند.

بر اساس این گزارش، مهدی صادقی نیارکی معاون توسعه ایدرو هم در این خصوص گفت: مجموع فروش ۱۰۰ شرکت برتر، حدود ۴۵ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد . در حالی که با در نظر گرفتن ۵۰۰ شرکت این آمار باید ۵۲ درصد باشد. همچنین ارزش افزوده ۵۰۰ و ۱۰۰ شرکت برتر ۲۰ و ۱۸درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.

جهش فروش ۵۰۰ شرکت برت

بر اساس آمار سازمان مدیریت صنعتی ، چهار گروه بانک، پتروشیمی، ‌فلزات اساسی و صنایع چند رشته‌ای در رشد فروش رکورد ۱۰ ساله را ثبت کردند.  رشد اسمی و واقعی فروش ۵۰۰ شرکت برتر ایران در سال گذشته  ۳. ۷۶ و ۶. ۲۳درصد بود. بخش پتروشیمی با اندکی افت در بین همه گروه‌های صنعتی پرسودترین بود.

گروه بانک و موسسات اعتباری با سهم ۵. ۱۶درصدی، پرفروش‌ترین کسب‌ و کار در بین ۳۲رشته فعالیت بود . گروه سرمایه‌گذاری‌های مالی به لطف بازده فروش ۸۲ درصدی بهترین عملکرد را در بین همه گروه‌های مختلف به ثبت رساند.

پتروشیمی و فلزات اساسی از کل صادرات ۵۰۰ شرکت برتر ، سهم ۶۶درصدی داشته و میانگین حاشیه سود در بین ۳۲ گروه صنعتی ۲۴درصد بود.

به‌ رغم تداوم صدرنشینی شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس، صعود چهارپله‌‌‌ای بانک ملت موجب شده این موسسه مالی به دومین بنگاه بزرگ ایران تبدیل شود. فولاد مبارکه با یک پله صعود در جایگاه سوم قرار گرفت. ایران‌خودرو هم با دو پله صعود، رتبه هفتم را کسب کرد.

سهم ۱۰۰شرکت اول فهرست IMI۵۰۰ در سال جاری از کل فروش ۵۰۰ شرکت ، ۹. ۸۶‌ درصد به ارزش بیش از ۲.۲ هزار میلیارد تومان بود.

بیش از ۵۲درصد شرکت‌های برتر در استان تهران و اصفهان، کرمان، هرمزگان، خوزستان و البرز در رده‌‌‌های بعدی قرار دارند. مالکیت ۵۶ درصد از ۱۰۰شرکت برتر در اختیار بخش خصوصی است.

وجود سه شرکت با درآمد بیش از ۱۰۰‌هزار میلیارد تومان در این فهرست نشان از رشد چشمگیر درآمد بنگاه‌‌‌های بزرگ دارد.  شرکت‌‌‌ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با بیش از ۱۴۶هزار میلیارد تومان درآمد بزرگ‌ترین شرکت ایران است که در زمینه فروش نسبت به آمار سال گذشته، رشد ۸۰ درصدی داشت

در رتبه‌‌‌های دوم تا نهم نیز نام شرکت‌هایی همچون بانک‌ملت، فولادمبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری غدیر، ایران‌خودرو، مپنای بانک صادرات ایران و گروه گسترش نفت و گاز پارسیان دیده می‌شود.

از نکات جالب درباره این فهرست ، مقایسه میزان فروش و عملکرد اقتصادی این بنگاه‌‌‌ها با ۱۰۰شرکت برتر اقتصاد ترکیه است. برترین شرکت‌‌‌ ترکیه‌‌‌ بیش از دو برابر بزرگ‌ترین شرکت ایران فروش دارد و این نسبت در مقایسه با صدمین شرکت برتر دو کشور هم صدق می کند

فروش ۰۹. ۷ میلیارد دلاری برترین شرکت ایران، کمتر از نصف درآمد ۹. ۱۴میلیارد دلاری برترین شرکت اقتصاد ترکیه است. بر این اساس میزان صادرات   ۵۰۰ شرکت ایرانی تنها ۴۸‌درصد کل صادرات ۵۰۰ شرکت برتر ترکیه بود که حاکی از توان بالاتر بنگاه‌‌‌های ترکیه برای رقابت در بازارهای منطقه‌‌‌ای و جهانی است.

در حالی که تراکم سرمایه به ازای هر نفر نیروی کار در شرکت‌های ایرانی ۵. ۱برابر شرکت‌های ترکیه‌‌‌ای اعلام شده است. در بخش نسبت فروش به دارایی هم ، بنگاه‌‌‌های ایران نصف بنگاه‌‌‌های ترکیه عملکرد دارند. بر این اساس طی یک‌سال به ازای هر واحد دارایی توانسته‌‌‌اند ۴۳. ۰واحد کسب درآمد داشته باشند . در حالی که ترکیه  ۸۵. ۰واحد درآمد کسب کرده‌‌‌ است.

در شرکت‌های ایرانی، ترکیب تولید، بیشتر از شرکت‌های ترکیه وابسته به دارایی است . در حالی که از هر واحد دارایی نیز به طور نسبی استفاده مناسبی برای تولید و فروش نمی‌شود. مقایسه وضعیت ایران با ترکیه و بسیاری از اقتصادهای جهان نشان می‌دهد ، هنوز شرکتی در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر جهان ندارد.

سهم ۱۰۰ شرکت اول از کل فروش آنها حدود ۹. ۸۶‌ درصد و سهم ۱۰۰شرکت دوم ۵. ۹‌درصد است.  ۱۰۰شرکت اول ‌۴. ۷۱درصد از اشتغال‌زایی کل شرکت‌های برتر را سهیم هستند. میزان صادرات ۱۰۰شرکت اول ۵. ۹۲‌درصد از کل صادرات ۵۰۰ شرکت برتر است.

ارزش‌افزوده ۱۰۰ و ۵۰۰ شرکت شرکت اول ۱۸‌‌‌ و ۲۰‌درصد است. شاخص‌‌‌های رتبه‌‌‌بندی شامل اندازه و رشد شرکت، سودآوری و عملکرد، بهره‌وری، صادرات، نقدینگی، بدهی و شاخص‌های بازار هستند. در فهرست برترین بنگاه‌‌‌ ایران که بیشترین اشتغال‌زایی را داشته‌‌‌اند، ایران‌خودرو با بیش از ۴۹هزار نفر نیروی کار در بالاترین جایگاه قرار دارد.

از نظر میزان ارزش‌افزوده نیز شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با بیش از ۷۹هزار میلیارد تومان جایگاه نخست را کسب کرده است. این شرکت از نظر میزان صادرات نیز با بیش از ۲.۶ هزارمیلیارد دلار به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این فهرست معرفی شده است.

بانک ملت در حالی بیشترین دارایی را در بین همه شرکت‌های این فهرست دارد که صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در دو شاخص "بیشترین ارزش بازار" و " بیشترین سودآوری" رتبه نخست را کسب کرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام