۸۶ درصد درآمد خانواده چهار نفره ایرانی صرف خوراک می شود/ مقایسه با اروپا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از شرق، طبق اعلام وزارت بهداشت، سبد روزانه تغذیه استاندارد هر ایرانی شامل ۳۲۰ گرم نان، ۱۰۰ گرم برنج، ۲۰ گرم ماکارونی، ۲۶ گرم حبوبات، ۷۰ گرم سیب‌زمینی، ۲۸۰ گرم سبزی، ۲۶۰ گرم میوه، ۴۸ گرم گوشت قرمز، ۵۰ گرم گوشت سفید، ۲۴ گرم تخم‌مرغ، بین ۲۲۵ تا ۲۴۰ گرم شیر یا لبنیات، ۳۵ تا ۴۰ گرم روغن و ۴۰ تا ۵۰ گرم قند و شکر است.

به این تریب هر نفر باید ماهانه حدود ۹.۵ کیلو نان مصرف کند که با وزن۴۵۰ گرمی سنگک شامل ۲۱ عدد نان می‌شود. میزان مصرف ماهانه برنج برای هر نفر سه کیلو، گوشت قرمز ۱.۴۴ کیلو، گوشت سفید ۱.۵ کیلو و لبنیات ۶.۹ کیلو است.

محاسبه هزینه خوراک، اجاره و درآمد خانواده 4 نفره

با محاسبه قیمت‌های جدید و مصوب اقلام غذایی و سایر کالاها با حداقل نرخ‌های بازار و برای مثال نرخ برنج خارجی، اقلام دولتی و میادین میوه‌ و تره‌بار، هر شهروند برای تغذیه استاندار ناچار است ماهتنه حدود ۹۰۳ هزار تومان هزینه کند و هزینه تغذیه استاندارد برای خانواده چهارنفره حدود سه میلیون و ۶۱۲ هزار تومان می‌شود.

حداقل مزد سال جاری هم چهار میلیون و ۱۷۹هزار تومان تعیین شده و با این حساب خانواده چهارنفره با حداقل مزد ناچار است بیشتر از ۸۶ درصد درآمد را صرف خورد و خوراک استاندارد کند. با محاسبه یارانه ۳۰۰ هزار تومانی هر فرد در خانواده چهارنفره، هزینه خورد و خوراک حدود دو میلیون و ۴۱۰ هزار تومان است که با احتساب یارانه دولت با حداقل مزد ناچار است بیشتر از ۵۷.۵ درصد از حقوق را خرج کند.

این درحالی رخ می‌دهد که رستم قاسمی وزیر راه دی‌ سال گذشته در مجلس اعلام کرد در کلان‌شهرها بیشتر از ۷۰ درصد درآمد خانوار صرف اجاره خانه و هزینه‌های مربوط به تأمین سرپناه می‌شود. برخی اعضای شورای عالی مسکن مانند اقبال شاکری هم با تأیید این نسبت، بارها از سهم بالای مسکن در سبد هزینه خانوار گفته اند. نتیجه این فشارهای معیشتی باعث شده تغذیه مردم ایران از الگوی استاندارد مصرف خارج شود.

کاهش سرانه مصرف سالانه گوشت از ۱۷ به ۳ کیلو !

سقوط سرانه مصرف گوشت قرمز در ماه‌های گذشته بارها خبرساز شده و فروردین‌ سال جاری مسعود رسولی دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی از کاهش مصرف سرانه گوشت ایرانیان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: مرکز آمار ایران سرانه مصرف گوشت قرمز را چهار کیلو در سال به ازای هر نفر اعلام کرد اما آنچه واقعیت دارد حدود سه کیلو است که برای هر جامعه‌ای نگران‌کننده است.

پیش از این افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک گفته بود: مصرف سرانه گوشت از ۱۲ کیلو در سال به شش کیلو رسیده و به عبارتی با ۵۰ درصد کاهش مصرف مواجه شده است. این درحالی است بنا به الگوی استاندارد تغذیه وزارت بهداشت، هر نفر باید سالانه حدود ۱۷کیلو گوشت قرمز مصرف کند اما با آمارهای اخیر، ایرانی‌ها از یک‌پنجم سرانه استاندارد، گوشت قرمز مصرف می‌کنند.

وضعیت مصرف گذشته و حال لبنیات و تخم‌مرغ

بر اساس الگوی استاندارد وزارت بهداشت هر نفر سالانه باید حدود ۸۲.۲ کیلو لبنیات مصرف کند اما سرانه مصرف به حدود ۷۰ کیلو رسیده است. به نظر می‌رسد ایرانی‌ها برای جبران کالری مورد نیاز به مصرف بیشتر حبوبات، تخم‌مرغ و حتی کربوهیدرات و قند بیشتر روی آورند. ناصر نبی‌پور رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران سال گذشته از افزایش سرانه مصرف تخم‌مرغ از ۱۱ به ۱۴ کیلوگرم خبر داده است.

طبق الگوی استاندارد وزارت بهداشت، مصرف باید حدود ۸.۶ کیلو باشد که مصرف بالاتر از استاندارد تخم‌مرغ، حاکی از تغییر الگوی تغذیه افراد با گرانی برخی اقلام است.

مقایسه مصرف برنج ، گندم و شکر، روغن در ایران و اروپا

این اتفاق درباره برنج، نان، روغن و شکر تکرار می‌شود و ایرانی ها طبق گزارش فائو به ازای هر نفر سالانه ١٦٧.٦ کیلو گندم مصرف می‌کنند. در مقابل سرانه جهانی مصرف گندم ٦٧.١ کیلو و در کشور‌های توسعه‌یافته ٦٠ کیلو است. بنابراین مردم ایران حدود سه‌برابر کشورهای توسعه‌یافته گندم مصرف می‌کنند.

به گفته جمیل علیزاده‌شایق رئیس انجمن برنج ، میانگین مصرف سرانه برنج سالانه ۳۶ تا ۳۶.۵ کیلو اما در اتحادیه اروپا ۵.۷ کیلو است.بنابراین ایرانی ها تقریبا ۶.۵ برابر اروپایی‌ها برنج می‌خورند.

همچنین طبق گزارش‌ وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی، مردم ایران حدود ۱.۷ برابر مردم جهان روغن مصرف می‌کنند و مصرف شکر هم حدود ۱.۴ برابر مردم جهان است.

انتهای پیام