پیش بینی جمعیت ۳۰ درصدی ایران تا کمتر از ۳۰ سال آینده و کاهش تولید

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مسعود عالمی نیسی در نشست خبری به مناسبت هفته جمعیت گفت: ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مجرد در ایران است و از این تعداد ۸۸ درصد جوان مجرد تمایل به ازدواج دارند. اگر نیمی از این جوانان ازدواج کنند، ۱.۴۵میلیون فرزند به جمعیت اضافه می‌شود.

میانگین فاصله ازدواج و باروری ۳.۴ سال است و با توجه به اهمیت ازدواج و حضور افراد مجرد، خانواده‌های نابارور، سقط جنین و خانواده‌های تک‌فرزند یا بدون فرزند باید سیاست مشخصی در نظر گرفت. نرخ باروری ۱.۷ است. به عبارت دیگر خانواده ها یک و هفت دهم فرزند می‌آورند. مشکل تعداد بالای مجردان است و باید برای ازدواج آن‌ها تسهیلات ایجاد شود.

میانگین فاصله ۳.۴ سال ازدواج و باروری با توجه به این مسئله اشتغال و مسکن از عوامل مهم جمعیت است و باید برای اشتغال جوانان فکری شود.

عدم وابستگی اشتغال با سربازی از دغدغه‌های مهم است. باید اجازه داد افراد قبل از سربازی به درآمدزایی برسند و بسیاری نیز پاره وقت کار کنند. بر اساس آمار سال ۹۹ حدود ۹.۵ درصد خانواده ها در سال اول صاحب فرزند می‌شوند و اگر جوانان مجرد در سن مناسب ازدواج کنند سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار فرزند متولد می‌شود.

بیش از سه میلیون خانواده نابارور هستند و ۸۰ مرکز درمان ناباروری وجود دارد. درمان افراد ۶ سال طول می کشد و باید تعداد مراکز درمان ناباروری افزایش یابد. از سال ۷۱ تاکنون فقط ۱۵۰ فلوشیب نازایی فارغ التحصیل شدند و مجوز تاسیس مرکز ناباروری فقط مختص فلوشیب نازایی است. بنابراین افزایش تعداد ظرفیت پذیرش دانشجوی متخصص نازایی ضروری است.

پیش بینی سه سالمند به ازای هر ۱۰ نفر ؟

بحران جمعیت فقط مختص ایران نیست و ژاپن و آلمان نیز با بحران جمعیت و افزایش جامعه سالمندی مواجه هستند و پیش‌بینی می‌شود در ایران در سال ۱۴۳۰ به ازای هر ۱۰ نفر، سه سالمند باشد و اکنون این رقم  یک نفر است. رشد جمعیت بعد از ۱۴۳۰ شروع به توقف می‌کند و با سالمند شدن جمعیت، تولید اقتصادی نیز کاهش می‌یابد. توسعه اقتصادی با جمعیت جوان محقق می‌شود.

اشتغال و مسکن از عوامل مهم در ازدواج و فرزندآوری است. باید موانع فرهنگی نیز در این زمینه برداشته شود به عنوان مثال در انیمیشن‌های صدا و سیما شخصیت‌های داستان خانواده ندارند و به موضوعات غیرضروری پرداخته می‌شود.

مقررات مانع در زمینه افزایش جمعیت نیز باید برداشته شود و بسیاری از مردم تمایل به فرزندآوری دارند و این موضوع مهم به شهرسازی، بهداشت، مسکن و آموزش بستگی دارد. هفته جمعیت در واقع باید بیشتر متوجه مسئولان باشد نه مردم و ضرورت دارد قوانین و مقررات حوزه جمعیت و تمایل به فرزندآوری بازنگری و اصلاح شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام