گرانی خوارک منجر به افزایش ۳۵ درصدی قیمت ماهی شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرتضی افراسیابی در رابطه با نرخ خوراک آبزیان به ایلنا گفت: حدود 30 تا 35 درصد نرخ خوراک آبزیان افزایش پیدا کرده و این مسئله بر قیمت تمام شده محصول تاثیر خواهد گذاشت و منجر به کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان به خصوص در بخش ماهیان سردآبی با سهم  90 تا 95 درصدی خواهد شد.

وی افزود: سهم آبزیان از دریافت نهاده‌های یارانه‌دار، ناچیز بوده و سهم سازمان شیلات در برداشت و استفاده از نهاده‌های یارانه‌دار وزارت کشاورزی ماهانه حدود یک تا دو درصد حساب شد.

این مقام مسئول ادامه داد: تخصیص نهاده از سوی وزارت کشاورزی به کارخانه‌داران خوراک کمک بزرگی بود و جو تولید را آرام می‌کرد. همین مسئله باعث شد سازمان شیلات قدرت چانه‌زنی با تولیدکنندگان درباره نرخ‌گذاری محصول نهایی داشته باشد اما با حذف این یارانه، سازمان شیلات نمی‌تواند بر قیمت گذاری آبزیان تاثیری بگذارد.

افراسیابی توضیح داد: سال گذشته قیمت ماهی حدود 60 تا 70 هزار تومان بود اما در سال جاری با احتساب حداقل سود، آبزی‌پروران باید بهای آن با 100 تا 110 هزار تومان عرضه شود. پیش‌بینی تولید آبزیان در سال جاری حدود 708 هزار تن شامل ماهیان سردآبی، گرم‌آبی، میگو و ماهیان است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام