ایران با ۱۳۹ میلیارد دلار هفدهمین صندوق ثروت ملی بزرگ جهان است

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، صندوق توسعه ملی مدیرعامل مؤسسه جهانی صندوق‌های ثروت ملی Global SWF اعلام کرد: با وجود شرایط سخت ناشی از تحریم ایران با ۱۳۹ میلیارد دلار دارایی، ۱۱۰ میلیارد دلار به صورت وام و ۲۹ میلیارد دلار دارایی نقدی هفدهمین صندوق ثروت ملی بزرگ جهان است.

بر اساس این گزارش در ۲۷ اردیبهشت سال جاری با حضور در دومین همایش صندوق توسعه ملی، ضمن بررسی وضعیت این صندوق و اعلام شگفتی از وضعیت آن، پیش‌بینی کرد با توجه به ترازنامه‌ای قابل توجه و رهایی از وابستگی به دولت به نظر می‌رسد اهداف صندوق توسعه ملی محقق خواهند شد.

ایران در حال حاضر در شرایط دشواری قرار دارد و توضیح داده شده دولت در تلاش است تا به توافقات هسته‌ای ۲۰۱۵ که برای مدت کوتاهی باعث لغو برخی تحریم‌های مالی شد بازگردد.

صندوق بین المللی پول از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، اقتصاد ایران کوچک‌تر شده، نرخ تورم افزایش قابل توجهی داشته و با وجود رسیدن قیمت هر بشکه نفت به نقطه‌ی سر به سر حدود ۴۰۰ دلار، کسری بودجه بیشتر شده است.

با این حال صندوق توسعه ملی از سال ۲۰۱۱ و پس از اجرای مقررات سختگیرانه‌ی مالی، توانسته به بقای ادامه دهد. این صندوق با درس‌هایی که از اشتباهات و نواقص صندوق ذخیره ارزی گرفت، برای دریافت ۳۲ درصد از درآمد نفت تا پایان برنامه پنجم طراحی شد و قرار بر این بود از منابع این صندوق برای جبران کسری بودجه استفاده نشود.

اما در دوران شیوع کرونا دولت چند میلیارد دلاری را برای نجات بورس اوراق بهادار تهران هزینه کرد و در این راه به این موفقیت رسید. با این حال، صندوق توسعه ملی با تکیه بر ارزش نفت، کماکان به روند رو به رشد ادامه داد.

صندوق توسعه ملی قصد سرمایه گذاری خارجی و همکاری با نهادهای بین المللی را دارد. در سال ۲۰۱۹، صندوق توسعه ملی تفاهم نامه‌هایی را با سرمایه گذاران خارجی از جمله صندوق CDP ایتالیا، هولدینگ بایترک قزاقستان و اگزیم بانک کره به امضا رساند. ضمن اینکه برای سال‌های زیادی در مجمع صندوق‌های ثروت ملی SWF عضویت داشته و در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ گزارش ارزیابی بر اساس اصول سانتیاگو منتشر کرده است.

دفتر مرکزی مؤسسه جهانی رده‌بندی صندوق‌های جهانی واقع در نیویورک است و ماهیت اصلی آن رتبه بندی و بررسی استراتژی صندوق‌های ثروت ملی کشورهای مختلف دنیا بوده و مرجع مناسبی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

از سال ۲۰۱۴ تا کنون ارزیابی در خصوص رتبه بندی صندوق توسعه ملی ایران صورت نگرفته بود و جایگاه صندوق در بین ۱۶۹ صندوق ثروت ملی دنیا، قبل از این ارزیابی رتبه ۳۵ را دارا بود که در رتبه بندی جدید با ۱۸ پله صعود به رتبه ۱۷ صندوق‌های ثروت ملی دنیا رسید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام