روسیه توافقنامه صادرات غلات اوکراین را امضا کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، توافقنامه صادرات غلات اوکراین را با همتای ترکیه‌ای و تحت نظارت دبیر کل سازمان ملل متحد امضا کرد.

براساس این گزارش، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد هفته گذشته حصول توافق بین روسیه و اوکراین با میانجی‌گری ترکیه برای صادرات غلات را مهم توصیف کرد و گفت: توافق بر سر صادرات غلات از بنادر اوکراینی مهم است اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به توافق صلح روسیه و اوکراین وجود دارد.

دیمترو کولبا وزیر خارجه اوکراین نیز اعلام کرده بود این کشور در دو قدمی رسیدن به توافق با روسیه برای تردد کشتی‌های حامل غلات قرار دارد.

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده، اگر کی‌یف بنادر را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.

اوکراین یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی است که از زمان درگیری با روسیه نمی تواند غلات را صادر کند و حدود ۲۲ تا ۲۵ میلیون تن غله در بنادر این کشور گیر کرده است. روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام