هیچ‌ خبر و تحلیلی بازتاب‌دهنده واقعیت‌ برجام نیست / توافق در دسترس است؟

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نور نیوز رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی درباره آخرین تحولات احیای برجام اعلام کرد: در پیشنهادات جوزپ بورل هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان به برخی دغدغه‌های ایران که انتهای سه محور اصلی در مذاکرات دنبال شده‌، پاسخ شفافی داده نشده و نظرات اعلامی ایران به اروپا نیز ناظر بر ضرورت تامین مطالبات قانونی است. اظهارات جوزپ بورل پس از دریافت نظرات ایران تاییدکننده وجود اختلاف نظر میان ایده‌های ارائه شده و دیدگاه‌های تهران است.

بر اساس این گزارش در روزهای اخیر و به‌ویژه پس از ارسال نظرات ایران به اتحادیه اروپایی، گمانه‌زنی‌ها و اظهارات متعددی در مورد ماهیت پاسخ ایران و دیدگاه‌های آمریکا طرح شد اما تا زمان اظهارنظر رسمی طرف‌های حاضر در مذاکرات، هیچ‌ یک از اخبار و تحلیل‌های منتشره نمی‌تواند بازتاب‌ واقعیت‌های جاری در خصوص فرجام مذاکرات رفع تحریم‌ها باشد.

آنچه در مورد موضع ایران می‌توان با قطعیت از آن سخن گفت در اظهارات روشن حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه بر آن تاکید شد: نمی‌توان از خط قرمز عبور و توافقی را امضا کرد که بعد از مدتی مثلا ۴۰ روز روی زمین هیچ اتفاقی رخ ندهد. هدف توافقی است که اثر آن در زندگی مردم دیده شود.

در این میان یک مقام آگاه درباره پاسخ تهران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به اعتمادآنلاین گفت: پاسخ تهران بر اطمینان از انتفاع پایدار اقتصادی ایران از رفع تحریم‌ها متمرکز بود و در مورد چگونگی نهایی کردن چند بند باقی‌مانده، ابتکارات عملی ارائه شد. از نظر ایران در هیچ یک از موضوعات باقی‌مانده، بن‌بستی وجود ندارد و در صورتی که طرف مقابل برای نهایی کردن متن و دستیابی به توافق، اراده واقعی داشته باشد، می‌توان ظرف چند روز به مرحله اعلام توافق رسید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام