پیش‌بینی جمعیت ۱۰۵میلیونی ایران در سال ۱۴۳۰و نیاز ۱۹۰میلیون تنی غذا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجتبی خیام نکویی در خصوص تولیدات بخش غذا برنامه تلویزیونی گفت: سال 57 با جمعیت 36میلیونی، 25 میلیون تن غذا تولید می‌شد. در طول این 43 سال به ۱۰۰میلیون تن افزایش یافت و حدود 126 میلیون تن غذا تولید می‌شود اما سال 1430 با توجه به جمعیت 105 میلیون نفری ایران باید حدود 190 تن غذا تولید شود.

وی افزود: افزایش سطح زیرکشت در چهار دهه اخیر بخشی از این افزایش است. ضریب خودکفایی و تولید غذایی، حدود 85 درصد تولید غذا خودکفا انجام می‌شود.امروزه تولید مواد غذایی با محدودیت های اقلیمی مختلف از جمله: افزایش دما و گرما، خشکسالی و بسیاری از عوامل دیگر روبه‌رو است.

این مقام مسئول ادامه داد: در 40 سال گذشته حدود 95 میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی استفاده شد و حال حدود 75 میلیارد مترمکعب در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد و با روند افزایش گرما، وضعیت به‌مراتب بدتر خواهد شد و در آینده حداقل 10 میلیارد مترمکعب از این میزان آب موجود کمتر خواهد بود و از طرفی با رشد جمعیت یکی از راه‌ها‌ی تولید غذا واردات است.در بحث واردات صرفا قابلیت خرید مواد غذایی کافی نیست.

نکویی گفت: از حدود 6.8 هزار  شرکت دانش‌ بنیان حدود 5 درصد در بخش کشاورزی فعال است و با واحد‌ها و هسته‌های فناور حدود 450 شرکت و واحد فناور و هسته فناور وجود دارد. رسوخ دانش در بخش کشاورزی 6 درصد است این میزان اگر در چهار سال آینده حداقل به 12 درصد برسد میانگین گندم  آبی که اکنون در هر هکتار چهار تن است، حداقل یک تن در واحد سطح افزایش می‌یابد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام