دلایل روند صعودی شاخص و اثرات مثبت بسته حمایتی از بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمیدرضا جیهانی با اشاره به بسته حمایتی سازمان بورس به ایرنا اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های بسته حمایتی سازمان بورس این است که انتشار اوراق تبعی بیمه سهام می تواند از ایجاد هیجانات سهامداران خرد و افراد با سبد دارایی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان در بازار جلوگیری کند.

سهامداران حقیقی با ارزش سبد سهام کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان می‌توانند اوراق تبعی را خریداری کنند و تا یک‌سال بعد از این ظرفیت استفاده کنند که اگر سهام‌ دچار ریزش یا سود کمتر از ۲۰ درصد را شامل شد، سال آینده این اوراق اختیار فروش را اعمال کنند. اگر سبد سهام افراد تا سال آینده بیشتر از ۲۰ درصد رشد کرده باشد، می‌توانند بدون اعمال اختیار فروش از منافع آن استفاده کنند.

یکی دیگر از بندهای بسته حمایتی دولت از بازار سهام، انتشار اوراق تبعی فروش بر روی سهام صندوق های با درآمد ثابت است. به طوری که ۱۰ تا ۱۵ درصد دارایی صندوق ها به سهام، ۴۰ تا ۶۰ درصد به سپرده های بانکی و ۴۰ درصد به اوراق خزانه دولتی تعلق دارد. صندوق‌های با درآمد ثابت ۴۳۰ هزار میلیارد تومان دارایی دارند و اوراق تبعی که از طریق بسته حمایتی منتشر می شود و سررسید آن در یکسال بعد ۴۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده، معادل ۱۰ درصد ارزش صندوق های با درآمد ثابت است. این طرح می تواند چالش و نگرانی مدیران دارایی صندوق ها را مرتفع کند.

با توجه به کاهش ارزش پرتفوی دارایی، بعضی از صندوق های با درآمد ثابت برای پاسخگویی به کسانی که می خواهند واحدها را ابطال کنند به سراغ فروش پر ریسک ترین دارایی یعنی سهام می روند که در همین زمینه طرح بیمه سهام به چالش کنونی صندوق پایان می دهد.

پویایی بازار و ورود خریداران

آغاز روند صعودی بورس از چند منظر قابل بررسی است. نکته نخست اینکه بازار در ذات پویا است و زمانی که قیمت ها در نقطه جذابی قرار می گیرند ساز و کار های ذاتی فعال شده و به بازار ورود می کند. بر این اساس با توجه به ریزش های دو سال اخیر، نسبت P/E در محدوده ۶ قرار گرفته و قیمت سهام از جذابیت‌های لازم برخوردار است. با توجه به ارزندگی سهام، سهامداران حقیقی و حقوقی بنیادی شروع به خرید سهام‌ ارزنده کردند.

در کنار این موضوع، انتشار خبر لغو محدودیت های کرونایی در چین باعث شد در سه هفته اخیر افزایش نرخ کامودیتی‌ها و بالا رفتن قیمت فلزات گران‌بها و نفت و انرژی رخ دهد که با توجه به سهم ۶۵ درصدی شرکت های صادرات محور در بازار سرمایه، خبر بسیار مثبتی برای فعالان بازار بود. بنابراین در کنار انتشار بسته حمایتی دولت، شاخص بورس نیز به لحاظ تکنیکالی در نقطه حمایتی قرار گرفت که این موارد در کنار کاهش برخی از ریسک‌های مقطعی، سرمایه گذاران را به خرید سهام علاقه‌مند کرد.

باید در نظر داشت وقتی کفه عرضه با بحث های نظارتی و حمایتی سازمان بورس کاهش پیدا می کند و از فروش سنگین شرکت‌های حقوقی و سرمایه‌ گذاری‌ های بزرگ جلوگیری می شود، قاعدتا تقاضای اشخاص حقیقی بر روند بازار پیشی می گیرد که در این صورت صف‌های خرید و رشد بازار مشاهده می شود. به طوری که پس از مدت‌ها حجم معاملات روزانه بازار افزایش پیدا کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام