شب یلدا به نام ایران و افغانستان ثبت جهانی شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در توییتر اعلام کرد: شب یلدا (شب چله) به‌ عنوان میراث فرهنگی ناملموس مشترک افغانستان و ایران ثبت کرد.

براساس این گزارش، پرونده شب چله یا یلدا که ایران در همکاری با افغانستان آن را تهیه کرد با وجود ایرادها و نقطه نظرات نمایندگان بسیاری از کشورها، سرانجام موفق شد در هفدهمین نشست کمیته بین‌ دولت‌ها برای پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت شود.

نمایندگان برخی کشورها از جمله بنگلادش، ازبکستان، سوئیس، کره جنوبی، عربستان، اسلواکی، چک نسبت به حفاظت از این میراث ناملموس در افغانستان با توجه به وضعیت آن و ناامنی‌هایی که به آن اشاره شد، نگرانی‌ها و نقطه نظراتی را وارد کردند درحالی‌ که مالزی و هندوستان از ثبت این پرونده به نام ایران و افغانستان اعلام حمایت کردند.

ایران پرونده یلدا را از سال ۹۳ در یونسکو به اشتراک گذاشته بود تا به عنوان میراث ناملموس چندملیتی ثبت شود اما تا حدود 6 سال بعد، هیچ کشوری مشارکت در این پرونده را نپذیرفت ایران سرانجام این پرونده را در مشترک با افعانستان به یونسکو ارائه کرد.

آیین شب یلدا ۲۹ آذر ۸۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

ایران علاوه‌بر یلدا، 5پرونده دیگر، هنر ساختن و نواختن رباب (مشترک با تاجیکستان و ازبکستان)، جشن مهرگان (مشترک با تاجیکستان)، سوزن‌دوزی ترکمن/ ترکمن‌دوزی (مشترک با ترکمنستان) و پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی (مشترک با افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) را در هفدهمین کمیته بین‌دولت‌ها برای پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس یونسکو که در مراکش درحال برگزاری است در نوبت بررسی دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام