اما و اگرهای مجلس برای تسعیر ارز با دلار ۲۳ هزار تومانی و زمان بررسی لایحه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جعفر قادری درباره نرخ تسعیر 23 هزار تومانی در لایحه بودجه 1402 به ایلنا گفت: نرخ تسعیر در بودجه، نرخ محاسباتی بوده و عملا دولت منابع را با نرخ آزاد یا نرخ نیمایی به فروش می‌رساند. نرخ مورد محاسبه در بودجه صرفا برای تبدیل ارز به ریال بوده و ملاک عمل نیست.

وی افزود: منطق نرخ 23 هزار تومان روشن بوده و دولت نمی‌خواهد به بازار گرا داده و هزینه تراشی کند. زیرا ممکن است تمام درآمدهای مدنظر محقق نشود. همین عامل به تنهایی زمینه را برای افزایش نرخ تورم از طریق کسری بودجه ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: درآمدهای محقق شده به همراه هزینه منابع اضافی و باز پرداخت قبلی و ... از جمله مواردی هستند که طول سال می‌توان تصمیم گیری کرد. دولت این امکان را دارد تا اوراق و بدهی‌ به پیمانکاران را تسویه کند و یا به عنوان کمک به شرکت‌های دولتی به صورت اصلاحیه بیاورد اما نباید در ابتدای سال، هزینه‌ها را افزایش داد و انتظارات تورمی ایجاد کند.

قادری گفت: در رابطه با امکان بررسی و تصویب بودجه در ماه‌های باقی مانده از سال نیز اگر مجلس به صورت فشرده‌تر برنامه‌ها را دنبال و کمیسیون تلفیق کمک و صحن هم در سه نوبت کار کند می توان تا پایان اسفند بودجه را بررسی کرد اما در غیر این صورت و اگر تا پایان اسفند بررسی لایحه بودجه 1402 تمام نشود، اواخر فروردین سال آینده بررسی به پایان می‌رسد.

وی درباره ارائه زمان برنامه هفتم به مجلس و امکان بررسی تا پایان سال هم توضیح داد: طبق اعلام دولت تا سه هفته آینده برنامه هفتم به مجلس ارائه می‌شود. در این صورت کمیسیون دیگری به بررسی برنامه می‌پردازد و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس به تلفیق برنامه هفتم رسیدگی می‌کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام