قیمت مصالح ساختمانی به چند دلیل ۱۰۰ درصد گران شد/ فرار سرمایه ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرشید پورحاجت با اشاره به گرانی 100 درصدی قیمت مصالح ساختمانی طی سال جاری به ایلنا گفت: در ابتدای سال تا مهر، افزایش قیمت ها تا حدی ناشی از دستمزد و حقوق بود اما با گرانی دلار از آذر، بهای مصالح ساختمانی در بهمن و هفته اول اسفند به اوج رسید. بیشترین افزایش قیمت ها نیز مربوط به فولاد بود و فقط یک قلم همراه با افزایش دلار تا 90 درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: تمام برنامه‌های دولت درباره ذخیره تامین چه برای پروژهای جهش تولید و نهضت ملی مسکن و چه برای ساخت و ساز شهری بخش خصوصی در حد حرف و صحبت باقی ماند و امیدی هم نیست برای این شرایط و وضعیت؛ چاره و تدبیری باشد. تولیدکنندگان مصالح ساختمانی عرضه صادرات را به فروش داخلی ترجیح می‌دهند و قیمت‌های داخلی هم متاثر از بازارهای جهانی بوده و روزانه افزایش می شود.

پورحاجت گفت: بنابراین در این شرایط بی‌سامان صنعت ساختمان، فرار سرمایه و فرار سرمایه گذار هم پیش‌بینی می شود. زیرا ریسک سرمایه‌گذاری در این صنعت به شدت افزایش یافته و کشورهای خارجی، بازار جذاب‌تری هستند. چرا که به طور مثال دریافت پروانه ساخت در ایران بین 4 ماه تا 2 سال اما در ترکیه 10 روز است.

وی افزود: نرخ ساخت مسکن به تولید در سال‌های قبل از 92 حدود 800 هزار واحد اما امروزه به کمتر از 300 هزار واحد رسیده که نشانه کاهش عرضه و عامل موثر در گرانی قیمت مسکن است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام