خوش بینی بورس با انتظارات تورمی و شرط تغییر برنامه های دولت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقابزرگی با انتشار مطلبی با عنوان " بورس تحت‌تاثیر اتاق فرمان سیاست گذاری‌‌‌‌‌‌ها " در دنیای اقتصاد اعلام کرد:  نماگر اصلی بورس در پایان معاملات شنبه با بیش از ۸۴‌ هزار واحد افزایش در سطح یک‌ میلیون و ۹۰۵‌ هزار‌ واحدی ایستاد. از سوی دیگر شاخص هم‌‌‌‌‌‌وزن نیز با ۲۱‌.۲ هزار واحد افزایش به ۵۷۵‌.۴ هزار واحد رسید‌ تا سهامداران هیجان رخت‌بسته از بازار سهام را مجددا تجربه کنند.

بازار سهام از ابتدای سال رفتار دو‌گانه‌‌‌‌‌‌ای را در معرض نمایش گذاشت. عملکرد تالار شیشه‌ای حاکی از آن است به‌رغم جهش‌های اخیر شاخص اما در راستای سیاست‌های دولت همچنان با تصویری مبهم و حتی متضاد مواجه است.در حالی‌ سهامداران در ماه‌های گذشته به کرات شاهد سیاست‌های یک بام و دوهوا در حوزه اقتصادی بودند که شواهد نشان می‌دهد این وضعیت ناخوشایند ممکن است به ۱۴۰۲ نیز برسد.

در ماه‌های اخیر بازارسهام با ابهامات فراوانی مواجه بود. یکی از مباحثی که از نیمه دوم سال اهالی بازار سهام را به چالش کشید موضوعات مرتبط با فروش خودرو در بورس‌کالا بود. به گونه‌ای که این مسئله اکنون نیز وضعیت غبارآلودی از آینده این بازار ترسیم می‌کند. شاید بتوان حواشی ایجاد شده در بازار فروش خودرو را یکی از مهم‌ترین ارکان تزلزل بورس دانست.گروهی از سرمایه‌گذاران در همین رابطه با پرسش‌‌‌‌‌‌های فراوانی مواجه هستند در حالی که به‌نظر می‌رسد از اتاق فرمان سیاست گذاری‌ها قرار نیست اخبار موثق و پایداری در این زمینه به گوش برسد.

ابهامات در شرایطی مطرح است که از نظر روانی سهامداران به این مهم وزن زیادی می‌دهند.این امر در ماه‌های گذشته نیز چندین‌بار بر سرعت خروج پول حقیقی دامن زده است. حال در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است بورس تهران با توجه به ایستایی قیمت دلار در مسیر صعودی، چشم‌‌‌‌‌‌انداز انتظارات تورمی و جا‌‌‌‌‌‌ماندگی قیمت‌ها در ۱۴۰۲ احتمالا با تقاضای سرمایه‌گذاران و سرک‌کشیدن به داخل مرزهای تالار شیشه‌ای روبرو شود.

در شرایطی که روی کاغذ، بازار سهام خیز جدی برای تداوم حرکت صعودی به سمت قله تاریخی برداشته، هراس سهامداران از ادامه برخی سیاست گذاری‌‌‌‌‌‌ های اقتصادی به قوت باقی است. این مهم می‌تواند از سرعت پیشروی بورس بطور معناداری بکاهد.از اواخر آبان نیز همزمان با خیز ارز به سمت ارتفاعات بالاتر، وضعیت تورمی نیز با رکوردشکنی‌‌‌‌‌‌های جدیدی روبرو بود. با عنایت به این گزاره اثرگذار که صندوق بین‌المللی پول در آخرین پیش‌بینی شرایطی مشابه با وضعیت تورمی ماه‌های اخیر را برای سال‌ آینده مطرح کرده‌، می‌توان نسبت به همسویی بورس با انتظارات تورمی خوش‌بینی‌های جدیدی را شاهد بود.

در بهمن ماه بورس تهران همراستا با یخبندان پایتخت، بازدهی منفی ۹‌ درصدی را ثبت کرد. با این اوصاف و با عنایت به اینکه در بلندمدت بازدهی بازارها در سطوح نزدیکی قرار خواهد گرفت، برخی احتمالات از یک موضوع مهم پرده می‌‌‌‌‌‌بردارد. بازار سهام در صورت تعدیل برخی سیاست گذاری‌ها در نوبت بعدی افزایش قرار خواهد گرفت تا جاماندگی پرحاشیه‌‌‌‌‌‌ را جبران کند.

اما برای محقق‌شدن این سناریو باید دید آیا سیاست گذار بخصوص بانک‌مرکزی تغییری در برنامه‌های کنونی اعمال خواهد کرد یا نه. در صورت تداوم ریسک‌ های غیراقتصادی، احتمال تشدید نوسانی‌شدن قیمت‌ها در دو بازار ارز و سکه مجددا به گزینه‌ای محتمل مبدل خواهد شد که تصویر پیش‌بینی پذیر‌بودن بازارها و در شرایط جوی آنها را مخدوش خواهدکرد. در چنین فضایی به‌نظر می‌رسد همه بازارهای دارایی با چشم‌اندازی مبهم مواجه باشند.

در شرایط کنونی که بانک‌مرکزی همچنان معتقد است ربع‌‌‌‌‌‌ سکه و دلار در بازار فیزیکی با حباب مواجهند نباید از نقش متغیرهای اثرگذار خارجی به‌سادگی عبور کرد. رفتار طرفین برجامی ایران در مراوده با مقامات نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. به‌گونه‌ای که هر نوع تغییر ادبیات از سوی طرفین می‌تواند به طرز چشمگیری بر سودآوری برخی صنایع اثرگذار باشد.

همانطور که از ابتدای زمستان و بر اساس رفتارشناسی بازار بر دستیابی احتمالی دماسنج اصلی بورس تا پایان سال‌ به ابرکانال ۲ میلیون‌ واحدی تاکید شد در شرایط فعلی نیز به‌نظر می‌رسد بازار سهام در ۱۴۰۲ به یکی از کانون‌های جذاب سرمایه‌گذاری تبدیل شود. می‌توان اینطور استنباط کرد معامله‌گران در سال‌ آینده تمایل بیشتری برای افزایش تحرک در بازار نشان دهند.

با توجه به اینکه میانگین سالانه تورم در سه‌‌‌‌‌‌ سال گذشته در محدوده ۴۵ تا ۵۰ درصد در نوسان بوده تداوم این روند نیز می‌تواند بورس را به گزینه جدی سرمایه‌ گذاران تبدیل کند. گرچه چشم‌انداز تورمی عمدتا پیامدی جز بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ثباتی بازارهای دارایی‌ها ندارد اما رکوردشکنی‌های تورمی یکی از اهرم‌های اصلی در شکل‌‌‌‌‌‌گیری روند صعودی بازارها است.

سیاست گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بحث‌برانگیز پولی در کنار کسری‌ بودجه پیدا و پنهان وضعیتی را سبب‌ شده تا از این طریق اقتصاد با افزایش پایه‌پولی و سیل نقدینگی مواجه باشد. یکی از متغیرهای اثرگذار بر رشد قیمت سهام در بازار سرمایه، هجوم نقدینگی سرگردان است.این عوامل یک پیام مشخص برای سرمایه‌ گذاران به‌دنبال خواهد داشت.

بازارسهام به‌عنوان مأمنی جدی برای جذب دارایی‌های‌ ریالی می‌تواند در سال‌ جدید عرض‌اندام کند. در شرایط عادی این مسئله باید بازار را به سمت سبز پوشی و پیشروی شاخص حرکت دهد اما در بازارهای مالی انتظارات افراد اهمیت فراوانی دارد و قیمت‌ها بر اساس فضای حاکم بر انتظارات شکل می‌گیرند و نه ظواهر و مثبت‌بودن اتفاقات.

علاوه بر این موارد نزدیک‌ شدن بازار سهام به سطح روانی بسیار جذاب و مهم ۲ میلیون‌ واحدی نیز حکایت از آن دارد در صورت تداوم این روند، تقاضا در بازار سهام طی هفته‌های آینده سمت و سوی جدیدی خواهد گرفت. به‌طوری که ممکن است همزمان با باز‌شدن معاملات تالار شیشه‌ای در سال‌ جدید تقاضا شدت بگیرد و در نهایت شاخص در محدوده دو میلیون‌ واحدی کف‌سازی کند. در این‌صورت امکان فراموش‌شدن خاطرات بد بورس‌ بازی از مرداد ۹۹ وجود دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام