۱۰ اثر مخرب مالیات های جدید بر تورم ، اقتصاد ، بازارها و... + راهکارها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا منجذب با اشاره به اینکه اعمال مالیات‌های جدید بر کالاها و خدماتی نظیر مالیات بر ملک، اجاره، خودرو، کارت‌ خوان، قبوض، انتقال پول، افزایش عوارض و هزینه‌های مختلف خدمات دولتی و ... آثار متفاوتی را در اقتصاد ایران خواهد داشت، اعلام کرد:

1-  مالیات بسته به نوع آن موجب تغییر عرضه یا تقاضا و یا هر دوی کالاها و خدمات مشمول می‌شود. بار مالیاتی ایجاد شده بر دوش دو گروه تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود و رفاه جامعه را کاهش می‌دهد.

2-  افزایش هزینه تولیدکننده از طریق تورم بخشی و افزایش مالیات مستقیم و غیرمستقیم موجب کاهش سود تولیدکننده می‌شود. این امر به ضرر تولید تمام می‌شود.

3-  بخشی از این مالیات‌ها بر عهده مصرف‌کننده و خانوار است. هزینه خانوار افزایش‌یافته و مصرف کاهش می‌یابد.

4-  تأثیر تورمی این مالیات‌ها موجب توزیع نامتعادل‌تر درآمد و امکانات میان خانوارها می‌شود.

5- تأثیر تورمی تورم موجب افزایش هزینه خانوار و کاهش مصرف شده که به‌نوبه خود، خط فقر را گسترش می‌دهد.

6- تورم متأثر از مالیات دامن هزینه‌های دولت را بعد از مدتی فرامی‌گیرد و مجدد کسری بودجه تشدید می‌شود.

7-  نقدینگی در بازارهای مختلف ، ورود و خروج خواهد کرد و در عمل بازارهایی که در خفت سیستم مالیاتی می‌افتد کم بازده‌تر و پرریسک تر می‌شود. لذا نقدینگی از این بازارها کوچ می‌کند به بازارهای موازی دیگر و کمبود تولید در بازار چون مسکن اتفاق می‌افتد و تورمی در بازارهایی که در خفت مالیاتی نمی‌افتد ایجاد می‌شود.

8-  کاهش انگیزه در ماندگاری سرمایه و سرمایه انسانی در بازارهای مختلف به مهاجرت دامن می‌زند.

9-  تشدید تورم و بیکاری در بلندمدت

10- قرار است بازارهایی گسترش و توسعه یابد و بازارهایی محدود شود. در عمل و اجرا این نوع مالیات‌های فرسایشی بازدارنده توسعه خواهد بود.

راهکارها:

مدیریت هزینه‌های دولت و حاکمیت از طریق تجمیع و کاهش نهادهای موازی، راهکارهای مشخص دیگر در اقتصاد، و اصلاحات مبنایی و اصولی در ساختار و نحوه مالیات گیری به‌گونه‌ای که عدالت مالیاتی به‌صورت واقعی و حقیقی اجرا شود.

همچنین تمهیدات اصلی سیاست‌گذار باید بر برداشتن تحریم‌ها باشد. این امر موجب گسترش درآمدهای دولت و کاهش فشار مالیاتی شده و سبب افزایش تعاملات بین‌المللی، گشایش تولید و درآمد و بسط پایه‌های مالیاتی می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام