به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عزت اله اکبری تالارپشتی درخصوص نشست کمیسیون صنایع که با حضور خودروسازان دولتی و خصوصی، نمایندگان انجمن قطعهسازی و معاونان وزیر صنعت برگزار شد، گفت: در این جلسه 3 ساعته راهکار رفع مشکلات حوزه خودرو جمعبندی شد.
وی افزود: صنعت خودرو دارای چند مشکل است. دخالتهای وزارت صنعت طی دولتهای مختلف در فرآیند تولید در شرکتهایی که سهام دارد و حتی در خوروسازیهای بخش خصوصی یکی از این مشکلات است. بطور مثال در زمان وزارت وزیر قبل خودروسازان ملزم به عرضه خودرو بورس شدند و با افزایش قیمت دلار، نرخ خودرو چند برابر شد. خودروسازان سپس ملزم به خروج از بورس شدند و مقرر شد شورای رقابت مسئول قیمتگذاری شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: در حوزه خودرو فضای آشفتهای حاکم است. تصمیمات متناقض، خسارتهای سنگین دخالتها و ... موجب شده مردم، تولید کننده و قطعهساز از شرایط موجود ناراضی باشند. دولت باید در موضع حمایت، هدایت و نظارت باشد. دولت که با فعالیت شرکت های تولیدی در حوزههای اشتغال، مالیات و... منتفع میشود باید از تولیدکنندگان حمایت کند. همچنین باید با تعیین میزان نیاز و مسیر حرکت، بستر هدایت این شرکتها را فراهم کند.
اکبری تالارپشتی تصریح کرد: شرایط به گونهای است که مردم، خودروسازان و قطعه سازان از وضعیت گلایهمند هستند. تا چه زمانی این مسیر باید ادامه پیدا کند؟ وزارت صنعت باید دخالت کرده و وضعیت مدیریت آشفتهای که به همه خسارت وارد میکند را سامان دهد. با وجود اینکه از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو 1.5 سال میگذرد اما نتیجه مشخص نیست و به درستی اجرا نشده است. دولت باید با آماده کردن بستر مناسب این قانون را اجرایی کند.
وی اضافه کرد: منظور واردات خودرو یا تامین ارز موردنیاز آن توسط دولت نیست بلکه بستر واردات فراهم شود، برای تحقق این مهم باید از ظرفیت بخش خصوصی و افراد حقیقی و حقوقی استفاده شود. میتوان ارز در اختیار مردم یا ارز با منشا خارجی را به کار گرفت. بانک مرکزی و دولت ارز منشا خارجی موجود را با ظرافتی مناسب شناسایی کرده و اجازه دهد این ارز از مسیر واردات خودرو، وارد شود. تولید خودرو متناسب با تقاضای بازار نیست و دولت باید این موضوع را حل کند.
تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir
انتهای پیام