خبرخوش سیف:نرخ سود بین‌بانکی بازهم کم می شود/سود بیش از تووم توجیه ندارد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی الله سیف در حاشیه جلسه امروز مدیران ارشد بانک مرکزی با معاون اول رئیس جمهور گفت: با توجه به رفع تحریم‌ها، آقای جهانگیری به تحرک جدی در سیستم بانکی تاکید کردند. در این میان خوشبختانه با اقداماتی در نظام بانکی، آثار تحریم‌ها کاملا کنترل شده بود و سعی کردیم کمترین اثر منفی را به اقتصاد وارد کند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی معاون اول رئیس جمهور تشکر از تلاش‌های همکاران بانکی بود، ادامه داد: برخی برنامه‌‌هایی که بعد از اجرای برجام در حوزه بانکی مدنظر است و نظام بانکی باید دنبال کند، مورد پیگیری قرار دارند. یکی از این موارد برای ایجاد آرامش در اقتصاد و جهت‌گیری مناسب تولید، یکسان‌سازی نرخ ارز است که فکر می‌کنم در دوره 6 ماهه عملیاتی شود.

این مقام مسئول نرخ سود بانکی را دیگر موضوع جلسه امروز اعلام کرد و گفت: توفیقات خوبی در شش ماه گذشته حاصل شده و با ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی نرخ سود در این بازار از 29 درصد به دامنه 19 درصد و حتی در مواردی به کمتر از 19 درصد رسیده است. دیروز نرخ متوسط سود در بازار بین بانکی 19.4 درصد بود که دستاورد خیلی مهمی است اما کافی نیست.

سیف افزود: این نرخ این علامت را می‌دهد که نرخ‌های نظام بانکی هم به سمت پایین حرکت می‌کند. نرخ تورم هم‌اکنون به حدود 13 درصد رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم روند نزولی تا اعداد تک رقمی پایدار ادامه یابد. نرخ‌های سود بانکی هم به آن سمت حرکت می‌کند و نرخ قابل قبول برای سود بانکی یک تا 2 درصد بالاتر از تورم بوده و بالاتر از 2 درصد، نرخ سود بانکی توجیه ندارد.

رئیس شورای پول و اعتبار گفت:به همین دلیل بانک مرکزی از ابزارهای مختلف استفاده می‌کند تا نرخ سود بانکی به آن سمت هدایت شود.

سیف با اشاره به پیشنهاد برخی‌ها مبنی بر کاهش نرخ سود با مصوبه شورای پول و اعتبار، گفت: تجربیات گذشته نشان داده این شیوه هزینه ایجاد می‌کند و اثرات نامناسبی در سایر بازارها ایجاد خواهد کرد. بانک مرکزی با تجربه‌ای که کسب کرده با ادامه این سیاست‌ها به هدف کاهش نرخ سود و نزدیک شدن آن به نرخ تورم برسد.‎

انتهای پیام