برنامه خاص وزیر راه برای تجاری سازی حمل ونقل ریلی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس آخوندی امروز در جریان برگزاری شانزدهمین همایش بین‌المللی حمل و نقل ریلی گفت : لازم است در راستای توسعه ریلی کشور همه آبادی‌های این سرزمین به خط آهن متصل شوند. درحوزه شهری و درون‌شهری بسیاری از شهرها به قطارهای شهری روی آوردنده‌اند و مترو و قطارهای شهری در حال توسعه است. در بخش مسافری هم هنوز صنعت ریلی در قسمت حومه‌ای نقش برجسته‌ای ندارد و لازم است سکونت‌های حاشیه شهرهای بزرگ از این طریق به سیستم ریلی متصل شوند.

وی ادامه داد: از مدیرعامل راه‌آهن خواسته‌ام بازنگری بنیادین بر ساختار راه‌آهن برای توسعه حمل و نقل حومه‌ای را در دستور کار خود قرار دهد. البته نرخ‌ گذاری،‌تراکبندی و اصول فنی سیستم ریلی حومه‌ای با سیستم ریلی بلندمدت متفاوت است. این درحالی است که در شهرهای بزرگ اتصال بین کلان‌ شهرها و حومه از نظر ترافیکی، کیفیت زندگی و ایمنی و امنیت باید در دستور کار باشد که این نیازمند برنامه‌ریزی دولت و بخش خصوصی است.

به گفته آخوندی ظرفیت اشغال بیش از 90درصد صندلی‌های قطار نشان از استقبال مردم از سیستم ریلی دارد و لزوم توسعه این بخش رابه  ضروری می‌سازد.همچنین خطوط ریلی در بسیاری از شهرها وجود دارد اما باید بتواند با شبکه جاده‌ای رقابت کند.به عنوان مثال خط آهن تهران-قم با وجود فعالیت اما کمتر مورد استقبال است زیرا مدت زمان سیر در این مسیر حدود 100 دقیقه است در حالیکه در آزادراه تهران -قم این مسیر بسیار کوتاه‌تر است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه بار اشاره کرد و گفت: در این حوزه باید بتوان به موضوع تجاری‌سازی توجه کرد؛ حمل و نقل ریلی بار و مسافر باید تجاری‌سازی شده و قابلیت رقابت با جاده را داشته باشد. در این میان تا نگاه بازرگانی وارد سیستم ریلی نشود و شرایط رقابت جاده و ریل فراهم نشود توسعه نمی‌یابیم.بنابراین در این راستا تجاری‌سازی شبکه ریلی در دستور کار است.

آخوندی به لزوم اتصال شبکه ریلی کشور به سیستم ریلی بین‌المللی اشاره کرد و گفت: باید از شرق به هرات، از شمال به ترکمنستان، از شمال غرب به آذربایجان، از غرب به سوریه و از جنوب به بصره متصل شویم. با صندوق توسعه هماهنگ شده تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در قالب BOT جذب کنیم. لازم است خطوط ریلی کشور به شبکه راه‌آهن شهری متصل شود.

انتهای پیام