جزئیات نشست مالیاتی در اتاق بازرگانی/ انباشت ۲۰ درصد فولاد و تعویق ۶ ماهه حقوق

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا شهرستانی در گفت‌ و گو با فارس با تشریح جزئیات جلسه روز گذشته تولید‌کنندگان در اتاق بازرگانی، اظهار داشت: در این جلسه، موضوع مالیات‌های دریافتی از صنایع مطرح و عنوان شد که دولت فشار زیادی برای دریافت مالیات از کارخانه‌ها وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: در جلسه اتاق بازرگانی مقرر شد گزارشی در این خصوص تهیه و به سازمان امور مالیاتی ارائه شود.

* انباشت 20 درصد تولید کارخانه ها

وی همچنین با بیان اینکه اوضاع صنعت، بدتر از قبل شده است، گفت: رکود در صنعت فولاد تشدید شده و تقاضا برای خرید کاهش یافته است و همان میزان کمی که در بازار فولاد فروش داشته‌ایم، کاهش یافته و بازار خوابیده است.

شهرستانی با اشاره به مشکل کاهش تولید و انباشت کالا در کارخانه‌های فولاد، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 3.5 میلیون فولاد در کارخانه‌ها انباشت شده که بیش از 20 درصد تولید سال جاری کارخانه‌ها را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در این وضعیت، امسال 3 میلیون تن فولاد از چین به ایران وارد شد که یک فاجعه است.

وی توضیح داد: بیشتر فولاد وارداتی از چین به ورق‌های فولادی با ضخامت 2 یا 3 میلی‌متر اختصاص داشته است، در حالی که شرکت فولاد مبارکه می‌تواند نسبت به تولید این ورق‌ها اقدام کند. هر چند که میزان تولیدش کاهش می‌یافت اما دپوی اسلب یا ورق در کارخانه صورت نمی‌گرفت.

* رکود در اجرای طرح های توسعه ای تولید فولاد

عضو انجمن فولاد با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه‌های فولاد، اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود را کند کرده‌اند، گفت:‌ در این شرایط کاهش نیروی کار نیز در تمام کارخانه‌ها اتفاق افتاده و نیروی جدید هم جایگزین بازنشسته‌ها نشده است.

به گفته وی، در سال جاری 16 میلیون تن تولید فولاد در کشور صورت گرفته که 3.5 میلیون تن آن در کارخانه‌ها دپو شده است و این میزان انباشت کالا در تولید سال آینده کارخانه‌ها نیز تأثیرگذار خواهد بود.

وی توضیح داد: با این وجود امسال نسبت به سال گذشته حدود 3 تا 4 درصد کاهش تولید داشته‌ایم.

* احتمال افزایش واردات فولاد چینی در سال آینده

شهرستانی با اشاره به ادامه روند کاهش قیمت فولاد در سال آینده و اعمال تعرفه‌های سنگین برای واردات فولاد چین به کشورهای اروپایی و آمریکایی، گفت: تولید‌کنندگان چینی فشار بیشتری به ایران وارد خواهند کرد و اگر تعرفه‌های سنگینی برای واردات فولاد وضع نشود، سال آینده صادرات فولاد چین به ایران افزایش خواهد یافت.

* تأخیر 6 ماهه برخی کارخانه‌ها در پرداخت حقوق کارگران

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود سال آینده قیمت فولاد 5 تا 10 درصد کاهش یابد، گفت: در حال حاضر برخی کارخانه‌ها با تأخیر 6 ماهه در پرداخت حقوق کارگران خود روبه‌رو هستند که یک فاجعه است و در شرایط بد اقتصاد کشور، دولت باید به فکر راهکاری برای حل این مشکل و جلوگیری از رشد فساد و فقر در کشور باشد.

انتهای پیام