۳ نکته در افزایش سرمایه سایپا/ تصمیم با مجمع/ موضع سازمان بورس+شانس 50-50

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،در پی اعلام قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور سرمایه گذاری ها و شرکت ها و سپس ارسال درخواست افزایش سرمایه 204 درصدی سایپا به سازمان بورس ، این شرکت زمان مجمع فوق العاده را هم تعیین کرد که 22 اسفند است.

دو بند حسابرس درباره افزایش سرمایه

در این میان نحوه و محل افزایش سرمایه سایپا موجب شده تا گروهی از کارشناسان و حسابداران ، انتقاداتی را مطرح کنند. از سوی دیگر سازمان حسابرسی هم هرچند گزارش توجیهی را تایید کرده اما دو بند برای افزایش سرمایه سایپا قید کرده که به شرح زیر است:

۳ نکته مهم در افزایش سرمایه "خساپا" از نگاه مقام نظارتی

در این یک مقام نظارتی به 3 نکته مهم اشاره کرد و به بورس پرس گفت:همانطور که حسابرس سایپا اعلام کرده، آیین نامه های مربوط به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، فقط محدود به دارایی های مشهود و نامشهود بوده و طبق استانداردهای حسابداری ، سرمایه گذاری ها جزء این طبقه بندی محسوب نمی شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سایپا به تبصره ماده 6 آیین نامه تکیه کرده و سازمان حسابرسی هم به آن اشاره داشته اما واقعیت این است که این موضوع نیاز به استعلام و تفسیر دارد و معلوم نیست مدیران سایپا برچه اساسی و قبل از استعلام از مراجع، چنین برنامه ایی در پیش گرفته اند؟ چون این نکته باید توسط هیات وزیران تفسیر شود و با توجه به زمان برگزاری مجمع 22 اسفند ، معلوم نیست این استعلام به موقع به نتیجه برسد یا خیر؟

وی با بیان اینکه نقطه قطع حسابرسی دارایی های سایپا تا 30 بهمن بوده، ادامه داد: برخی دارایی ها مانند دو شرکت مالیبل سایپا و سایپا کاشان در گزارش توجیهی افزایش سرمایه لحاظ شده اما طبق اعلام سایپا، این دو دارایی و برخی دیگر در فهرست فروش و واگذاری به زیرمجموعه های دیگر مانند مگاموتور و پارس خودرو قرار گرفته اند. بنابراین سایپا در صورت فروش چنین دارایی هایی، باید مالیات مربوطه را هم محاسبه کند که چنین اقدامی نکرده است.

این مقام نظارتی به سومین و مهمترین نکته اشاره کرد و به بورس پرس گفت: ارزیابی دارایی های سایپا ، در اصل رویه سرمایه گذاری نیست و در آن هنر ارزیابی بکار گرفته نشده است. چرا که در برابر وجود چندین روش ارزیابی و استفاده از میانگین محاسبات، فقط از ارزش گذاری ساده دارایی ها استفاده شده و قانون گذار هم بر محاسبه کارشناس تکیه دارد نه روش های ارزشگذاری و چند وچون آن.

وی ادامه داد: با این همه درحالی سازمان بورس با احتمال زیاد مجوز این افزایش سرمایه را صادر کند که رای نهایی با مجمع فوق العاده و سهامداران سایپا است که چه تصمیمی بگیرند و این موضوع را چگونه ارزیابی کنند تا در آینده به مشکلی بر نخورند.

نظر مسئول مستقیم افزایش سرمایه ها در سازمان بورس

غلامرضا ابوترابی رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ایی سازمان بورس هم در این باره به بورس پرس گفت: بعد از دریافت مدراک و مستندات از سایپا ، علاوه بر درخواست به رفع برخی موارد توسط شرکت، پیگیری ها برای استعلام از مراجع درباره افزایش سرمایه از محل تجدید سرمایه گذاری ها آغاز شده و منتظر پاسخ هستیم.

وی ادامه داد: بنابراین در حال حاضر هیچ نکته ایی را نمی توان بیان کرد و باید منتظر بود.

احتمال 50-50 در تامین مالی بیش از 3.6 هزار میلیارد تومانی

براساس این گزارش، با این اوصاف آخرین پیگیری های بورس پرس از افزایش سرمایه مهم و 204 درصدی سایپا حکایت از آن دارد که طی امروز و فردا، هیات مدیره سازمان بورس با توجه به نظر حسابرس و موارد اعلامی از سوی ابوترابی در این باره تصمیم گیری خواهد کرد و فعلا" احتمال موافقت یا مخالفت با تامین مالی بیش از 3.6 هزار میلیارد تومانی سایپا 50-50 است.

اما برخی منابع از احتمال زیاد صدور مجوز افزایش سرمایه 204 درصدی سایپا سخن گفته و گروهی دیگر هم با اشاره به برخی مسائل پشت پرده مدیریتی، این احتمال را ضعیف و حتی از احتمال تحولاتی جدید سخن به میان آورده اند که باید مانند همیشه منتظر زمان بود.

گزارش از علی رضایی زاده

انتهای پیام