۴ موسسه کمترین و بیشترین قیمت نفت را پیش‌بینی کردند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی درباره آینده بازار جهانی نفت در سال 2016 از قول چهار موسسه معتبر بین‌المللی در زمینه نفت و انرژی اعلام کرد میانگین قیمت نفت خام برنت در سال 2015 نزدیک به 52 دلار بوده که نسبت به سال 95 نزدیک به 42 دلار کاهش را نشان می‌دهد.

در سال 2016 کمترین و بیشترین پیش‌بینی برای قیمت نفت در قیمت های 37 و 50.4 دلار برآورد شده است. این درحالی است قبلا"  بسیاری انتظار داشتند  قیمت نفت روند افزایشی داشته باشد ولی با توجه به نتیجه چهارم دسامبر اوپک مبنی بر کاهش تولید، پیش‌بینی‌ها تغییر کردند.

در این مقاله از گلدمن ساکس، رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام شده انباشت نفت به گونه‌ای است که ذخایر به ظرفیت عملیاتی خود نزدیک شده‌اند لذا ضروری است قیمت نفت کاهش بیشتری یابد تا از حجم تولید کاسته شود. به همین دلیل حداقل قیمت نفت می‌تواند 20 دلار باشد تا تولیدکنندگان نفت، تولید خود را کاهش دهند.

صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرده سال آینده کف قیمت نفت می‌تواند بین 20 تا 30 دلار باشد.

موسسه مالی مورگان استنلی هم اعلام کرده افزایش ارزش دلار عمده‌ترین دلیل کاهش قیمت نفت در سال 2016 است و به همین دلیل قیمت نفت به 20 دلار کاهش خواهد یافت.

ارزش حال قراردادهای آتی و اختیارات نفت خام WTI نشان دهنده افزایش نااطمینانی در بازارهای مالی است به گونه‌ای که به طور میانگین، قراردادهای آتی به تحویل آوریل 2016 نزدیک 38 دلار در هر بشکه بوده است و میانگین تلاطمات در این نوع قرارداد 46 درصد بوده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماه ژانویه 2016 اعلام کرد انتظارات بازار برای قیمت WTIبه فاصله اطمینان 95 درصد بین 25 تا 56 دلار است. این فاصله با افزایش سررسید قراردادها ، افزایش می‌یابد به گونه ای که برای قراردادهای به تحویل دسامبر 2016، بین 22 تا 82 دلار است.

انتهای پیام