۳ جهت‌"فولاد" در سال ۹۵ و مهمترین اهداف و برنامه های بزرگترین شرکت بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهرام سبحانی در جلسه ایی با حضور معاونین، مدیران و کارکنان شرکت، با تأکید و توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی، گفت: سال 95، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به نام "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" نامیده شده است و اینکه ایشان برای چندمین بار موضوع اقتصاد را مطرح میکنند یعنی همچنان اقتصاد بزرگترین و مهمترین چالش و پاشنه آشیل کشور است.

سه جهت اصلی فولاد در سال 95

وی ادامه داد: وقتی صحبت از اقدام و عمل میشود، قلم فرسایی و کنفرانس و همایش و سخنرانی کافی است و در حقیقت اقتصاد مقاومتی را باید در عمل پیاده کرد. آنچه فولادمبارکه در سال گذشته انجام داد، تحقق اقتصاد مقاومتی در اقدام و عمل بود. چراکه وقتی در دنیا، صنعت فولاد دچار چالش اساسی میشود و شرکتهای بزرگی عرصه را خالی میکنند، فولادمبارکه در همین شرایط توانست خود را از این آسیب نجات دهد و پایدار بماند. بر همین اساس، جهتگیری فولادمبارکه در سال 95، « افزایش تولید، توسعه محصول و پاسخگویی به نیاز مشتریان» معرفی میشود.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال 94 به گونه ای بود که تاریخ چندین ساله فولاد دنیا این شرایط را تجربه نکرده بود، افزود: سال 94، سالی بیسابقه و فوق العاده سخت بود. سالی که با وجود تلاطم های اقتصادی و شرایط خاص حاکم بر بازار فولاد و از جمله فولاد مبارکه سال پرفراز و نشیبی شد ولی مجموعه فولاد مبارکه توانست همانند گذشته، دستاوردهای مناسبی را کسب کند.

دره مرگ و نقطه آتشفشان هر 10 سال/ چه شرکت هایی که تعطیل نشدند

به گفته سبحانی اگرچه افت و خیز قیمتها همیشه بوده و دره مرگ و نقطه آتشفشان هر 10 سال یکبار در صنعت فولاد تکرار میشود اما تاکنون چنین شرایطی را نداشته ایم که به یکباره در کمتر از 6 ماه قیمتها 60 درصد افت پیدا کنند و همه غافلگیر شده، فرصت برنامهریزی پیدا نکنند.

وی شرایط موجود را دوره بحران فولادسازهای جهان خواند و افزود: شرایط سال گذشته باعث شد شرکتهای متعددی از گردونه خارج شوند و شرکتهایی به حیات خود ادامه دادند که یا سوبسید دولتی داشتند یا اندوخته قبلی که توانستند زیان خود را تحمل کنند. در این بین شرکتهای چینی هم علی رغم سوبسیدها و کمکهایی که از دولت خود میگرفتند 8 میلیارد دلار زیان ثبت کردند. تاتا استیل لندن تعطیل شد و بزرگترین تولیدکننده فولاد ایتالیا با 10 میلیون تن تولید ظرفیت خود را به 5 میلیون تن رساند و 500 میلیون یورو در سال میلادی گذشته زیان داد و زیان 900 میلیون یورویی را برای سال 2016 پیش بینی  کرده است.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، فولادمبارکه را بنگاهی قدرتمند دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص صنعت فولاد در جهان و در همین شرایط سخت، شرکت فولادمبارکه توانست با همکاری و همدلی همه کارکنان خود، همانند گذشته سربلند شود در حالی که شرایط فولادمبارکه به دلایلی، سخت تر از فولادسازهای دیگر کشورها بود.

سبحانی افزود: چراکه با افت 60 درصدی قیمت بازار جهانی، قیمت تمام شده فولادسازهای دیگر کشورها نیزکاهش یافت، قیمت سنگ آهن و انرژی یک سوم شد و در نهایت قیمت تمام شده کاهش پیدا کرد و قیمت محصول هم پایین آمد ولی این شرایط اصلاً برای فولادمبارکه مهیا نشد. فولادمبارکه در شرایطی در سال 94 قیمت خود را 15 درصد کاهش داد که هزینه های این بنگاه اقتصادی از حقوق و دستمزد گرفته تا مواد اولیه، حمل و نقل و .... همه افزایشی بود.

دستاوردهای سال 94

وی با مرور دستاوردهای شرکت در سال 94 گفت: تولید فولاد خام گروه  6.977.900 تن و تولید ورق نوردگرم گروه  5.474.575 تن بود که از این مقدار بر اساس برنامه سال 94 صادرات 1.5 میلیون تن محصول بوده که با همت و تلاش همه همکاران موفق شدیم یک میلیون و 793 هزار تن صادر کرده و رکورد سالیانه صادرات از ابتدای راهاندازی تاکنون را به ثبت برسانیم.

وی افزود: از دیگر دستاوردها باید به آخرین رتبهبندی شرکتهای ایرانی در ارزش روز دارائیها اشاره شود که طی آن فولادمبارکه به عنوان تنها شرکت تولیدی رتبه هشتم است و قبل از فولادمبارکه همه مؤسسات مالی و بانکها در رتبه بالاتر قراردارند. علاوه بر این موفقیت، باید به قرار گرفتن در جایگاه دهم بین شرکتهای جهان تراز در ارزیابی WSD اشاره کرد.

به گفته وی اکثر گزارش ها و تحلیلهایی که بر اساس آن بازار فولاد را پیش بینی میکنند توسط مؤسسه آمریکایی ورلد استیل داینامیک تهیه میشود که در آخرین گزارش فولادمبارکه در بین 36 شرکتی که در کلاس جهانی هستند جایگاه دهم را دارا شد.

اهداف و برنامه های سال 95 فولاد مبارکه

مدیرعامل فولادمبارکه درباره اهداف کلان شرکت در سال 95 هم توضیح داد: تکمیل و راهاندازی طرحهای توسعهای که شروع شده باید انجام شود و هرچه زودتر در مدار تولید قرارگیرند. بازسازی کوره ها با راه اندازی ریخته گری جدید شماره 5 امکان تولید 7.2 میلیون تن را فراهم میکند. توسعه سبا باید به اتمام رسیده و به بهرهبرداری برسد.

سبحانی ادامه داد: در طرح سپید دشت هم واحد احیا مستقیم در حال اتمام است که به زودی راهاندازی میشود . با این روند تولید با حداکثر ظرفیت، تنوع محصول، تأمین نیاز بازار باید در دستور کار سال جدید قرارگیرد. در این بین چشمانداز آینده نشان میدهد در فضای رقابتی جدید و بازشدن منابع خارجی بر روی سرمایهگذاران داخلی نوید این داده میشود که تحرکی در بازار اتفاق می افتد و تحرک یعنی رشد تقاضا که حتماً فولادمبارکه باید پاسخگو باشد.

وی حفظ بازارهای صادراتی و تلاش برای توسعه بازار و برنامه برای صادرات 2 میلیون تن را از دیگر اهداف سال 95 خواند و افزود: افزایش بهرهوری در همه زمینههای مصرف انرژی، نیروی انسانی، مواد، تجهیزات و...، جانشینپروری، مدیریت و بهینهسازی سطح موجودیهای کالا و قطعات، مدیریت مصرف آب و استفاده بهینه از پساب شهری و صنعتی، حفظ محیط زیست و حذف فعالیتهای بدون ارزش افزوده از دیگر اهدافی است که در فولادمبارکه با همراهی و همکاری همه همکاران انجام خواهد شد.

انتهای پیام