صادرات قطعه سازان به ۴۰ شرکت بزرگ/ ۲ مشکل خودروساران خارجی با داخلی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،فرهاد به‌نیا در نشست خبری امروز گفت: درحالی سال گذشته 177 میلیون دلار قطعات خودرو مخصوصا" به عراق صادر شد که افزایش صادرات نشان دهنده کیفیت بالای قطعات تولیدی است.به  طوری برخی قطعه سازان محصولات خود را به 40 شرکت بزرگ دنیا صادر کردند.

وی با اشاره به 6 مرحله بازرسی در ورود به خط تولید، مونتاژ، ارسال به خط تولید در خودروسازی‌ها، خط تولید خودرو و بازرسان وزارت صنعت، ادامه داد:   درصورت تحویل محصول معیوب ، شرکت تولیدی قطعه ساز تا 20 برابر جریمه می شود. به همین دلیل هیچ بنگاه شرکتی تمایل به نقص فنی و جریمه چند صد میلیونی ندارد.

این عضو انجمن قطعه سازان درباره دلایل افزای قیمت ها توضیح داد: افزایش تعرفه فولاد و تاثیر آن بر رشد قیمت ورق‌های فولادی، رشد نرخ دیه و بیمه شخص ثالث و دستمزد و خدمات جانبی تولید خودرو، باعث افزایش قیمت ناخواسته می شوند.درحالی که بازار کشش افزایش قیمت را ندارد.

به‌نیا ادامه داد: خودروسازان خارجی در قراردادهای مشارکتی که با خودروسازان داخلی امضا کرده‌اند چند مشکل دارند. اول اینکه خودروسازان خارجی متقاضی خروج خودرو از قیمت‌گذاری دولتی هستند . دوم به دلیل بالا بودن نرخ بهره‌های بانکی، خواستار استفاده از منابع مالی هستند.

به گفته وی خودروسازان سالانه 30 هزار میلیارد تومان فروش دارند و سهم قطعه سازان 22 هزار میلیارد تومان است اما قطعه سازان بابت جرایم عدم کیفیت قطعات تولیدی سالانه 220 میلیارد تومان جریمه می شوند.

انتهای پیام