۱۶ شرکت آماده عرضه اولیه/تلاش برای تنفس یکساله افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیر هامونی امروز در جریان نشستی مطبوعاتی با خبرنگاران حوزه بازار سرمایه که امروز بعد از دو سال تاخیر برگزار شد ضمن اعلام آماری از معاملات سال گذشته و اقدامات انجام شده از برنامه عرضه اولیه 16 شرکت جدید در سال جاری، اضافه شدن دو صنعت هلتداری و دامداری و ورود شرکت‌های هواپیمایی، تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط ، پیگیری متولیان بازار برای حل و فصل دغدغه افزایش سرمایه از مازاد تجدید ارزیابی و... خبر داد.

عضویت فرابورس ایران در مجامع بین‌المللی

وی درباره اقدامات بین المللی گفت: در پی عضویت فرابورس ایران در مجامع بین‌المللی مانند فیاس و OIC ، عضو کارگروه شرکت‌های کوچک و متوسط فیاس شده و توانسته ایم در کنار بورس های ترکیه، مصر و قزاقستان عضو کارگروه SME شویم. در این کارگروه روی پلت فرم ادغام شرکت های کوچک و متوسط کار می شود که فرابورس از این حیث تجربیات قابل قبولی دارد که مورد توجه اعضا نیز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طی 7 سال گذشته 250 مورد ادغام و تملیک در فرابورس صورت گرفت که اغلب آنها نیز از سوی دولت انجام شده است.

این مقام مسئول به ارایه دستاوردهای عضویت فرابورس در OIC (بورس های سازمان کنفرانس اسلامی) پرداخت و گفت: کسب رتبه سوم ارزش معاملات و صندوق های قابل معامله و علاوه بر آن کسب رتبه ششم در تامین مالی از طریق عرضه های عمومی و تعداد عرضه های اولیه از جمله دستاوردهای ما در این نهاد است.

چند آمار برای عملکرد سال گذشته

هامونی به افزایش قابل توجه سهم تامین مالی بازار سرمایه از بازار اوراق بدهی کشور اشاره کرد و گفت: سهم 2 درصدی کل بورس ها در تامین مالی از بازار اوراق بدهی کشور به 46 درصد رسیده است.

وی با ارایه آماری از میزان پذیرش شرکت ها در بازار اول و دوم، عرضه های اولیه، گشایش نماد، پذیره نویسی صندوق های قابل معامله و زمین و ساختمان، اظهار داشت: طی سال گذشته و با ورود شرکت ها و ابزارهای جدید، 17 هزار میلیارد تومان به ارزش روز فرابورس افزوده شد. ارزش معاملات کل بازارها و ابزارهای فرابورس نیز با 36 درصد رشد به بیش از 45 هزار میلیارد تومان رسید.

وی به استقبال سهامداران به سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله اشاره کرد و اظهار داشت: رشد نجومی را در معاملات این ابزار شاهد بودیم به طوری که 1000 میلیارد تومان معامله روی این صندوق ها در سال 94 ثبت شد.

مدیرعامل فرابورس درباره اوراق تسهیلات مسکن نیز گفت: از طریق این اوراق، طی 5 سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان تامین مالی خرد از سوی مردم صورت گرفته است. در سال 94 نیز 5.2 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانک مسکن به 112 هزار نفر پرداخت شده است. بنابراین یک سوم کل تامین مالی فرابورس در سال گذشته مربوط به اوراق تسهیلات مسکن موسوم به «تسه» بود.

خارجی ها علاقمند اوراق تضمین شده دولتی هستند

هامونی به موضوع ورود سرمایه گذاران خارجی و علاقه مندی این گروه به سرمایه گذاری در ابزارهای با درآمد ثابت اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاران خارجی پیش از ورود به یک صنعت یا شرکت بررسی های بعضا طولانی را انجام می دهند. از همین رو انواع اوراقی که با ضمانت دولت منتشر می شود با استقبال این گروه از سرمایه گذاران مواجه شده است.

وی با اشاره به عضویت سازمان بورس در سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (آیسکو) اظهار امیدواری کرد پرونده عضویت شرکت فرابورس نیز در فدراسیون جهانی بورس ها (WFE) به جریان بیفتد.

وی با تاکید بر سهم بازار سرمایه کشور از رشد اقتصادی در سال 95 ، اظهار داشت: در بودجه سال جاری ارقام قابل توجهی در بحث تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه دیده شده و قرار است از سوی دولت، 62000 میلیارد تومان تامین مالی در اقتصاد ایران انجام شود. همچنین انتشار 10 هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه اسلامی با سررسید زیر یک سال و 7500 میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی با سررسید یک تا سه سال از جمله مجموع اوراق منتشر شده سال جاری خواهد بود.

به گفته وی در همین ارتباط نخستین صکوک اجاره دولت به ارزش 500 میلیارد تومان روز شنبه عرضه شد.

52 میلیون نفر در سهام عدالت

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه این بازار آماده پیاده سازی معاملات سهام عدالت بر اساس مدل های مختلف مد نظر دولت و مجلس است، گفت: یکی از بخش های مهم خصوصی سازی که توجه ویژه ای به آن شده موضوع سهام عدالت است و 52 میلیون نفر صاحبان اصلی آن هستند.

وی با اشاره به پرتفوی شفاف سهام عدالت، خاطرنشان کرد: بخشی اعظمی از شرکت های موجود در این پرتفوی در بورس در حال معامله است و تنها بخش کوچکی از این شرکت ها وارد بورس نشده اند.

متولیان بازار پیگیر دغدغه افزایش سرمایه از مازاد تجدید ارزیابی

هامونی درباره شایعه تعویق یک ساله اجرای مصوبه جدید هیات وزیران در مورد نحوه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها ، اظهار داشت: از ابتدای امسال با ابلاغ مصوبه جدید دولت در زمینه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و نحوه ثبت حسابداری آن در حساب حقوق صاحبان سهام بر خلاف سال قبل این افزایش سرمایه با احتساب مالیات 25 درصدی بر عملکرد شرکت تمدید شده است.

وی ادامه داد: با این حال متولیان بازار سرمایه پیگیری لازم برای حل و فصل این دغدغه بازار سهام را با نهادهای مربوطه در دستور کار قرار داده و همچنان برای تنفس یک ساله این قانون با معافیت مالیاتی این پیگیری ها ادامه دارد.

عرضه اولیه 16 شرکت و اضافه شدن 3 صنعت جدید

هامونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از 17 عرضه اولیه سال گذشته، چند شرکت در صف عرضه اولیه هستند؟ گفت: در حالی 31 شرکت جدید در فرابورس پذیرش شده اند که 16 شرکت درج نماد شده و آماده عرضه اولیه سهام هستند.

وی ادامه داد: این شرکت ها از صنایع مختلفی همانند کاغذ، ساختمان، حمل و نقل ریلی و دریایی، نفت، شیمیایی و مواد شوینده تشکیل شده اند. در این میان برای اولین بار شرکت هایی از صنعت هتلداری و دامداری را که جزو صنایع با ظرفیت قابل توجه هستند وارد فرابورس کنیم. همچنین ورود صنعت حمل و نقل هوایی در دستور کار قرار گرفته که مذاکرات آن ادامه دارد.

انتهای پیام