علت رشد قیمت سایپا در روز ریزش ۲۹۳ واحدی شاخص بورس و افت رقیب

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بعد از وقفه ایی چندین روزه ، سهام شرکت های خودرویی طی روزهای اخیر به یکی از پربیننده ترین نمادهای بورسی تبدیل شده و اقبال نصف و نیمه بازار سهام را به دست آورده اند تا گروهی از فعالان به لیدر بودن دوباره این گروه معتقد شوند.

براساس این گزارش، این جریان ناشی از مطرح شدن دوباره مذاکرات دو شرکت اصلی صنعت خودرو یعنی ایران خودرو و سایپا با طرف های خارجی از سوی افرادی چون معاون اجرایی ریاست جمهوری و مدیرعامل سایپا ( درجریان بازدید از کارخانه سایپا) ، اعلام پرداخت بدهی قطعه سازان ، انتصاب اولین مدیرعامل شرکت مشترک ایران خودرو - پژو برای دو سال اول، حضور ارزیابان شرکت های پژو سیتروئن و ایران خودرو برای ممیزی محصولات فولادمبارکه، ادامه اثر حمایت های دولت از صنعت خودرو ، برنامه افزایش سرمایه دو سرمایه گذاری رنا و سایپا و... بود. 

با این اوصاف از نگاه برخی کارشناسان، سهام اکثر شرکت های خودرویی طی هفته های گذشته حبابی شده و دلیلی برای ادامه رشد ندارد اما گروه دیگری با تاکید بر در جریان بودن مذاکرات با شرکای خارجی و افزایش تولیدات سال جاری ، بر این باورند شرکت های این گروه در سال جاری یکی از لیدرهای اصلی بازار سهام خواهد بود. گروه دیگری از فعالان بازار سهام هم با تکیه بر اخبار روز و لحظه ایی ، فقط درحال نوسان گیری بوده و کاری به آینده و گذشته ندارند.

این تقابل و نظرهای متفاوت و متضاد در عرضه و تقاضا و افت و خیز سهام شرکت های خودرویی کاملا" نمایان شده و محسوس است.

اما امروز درحالی رئیس شورای رقابت از نمره مثبت و منفی کیفیت محصولات دو غول خودروساز و تصویب افزایش قیمت ۱.۸۱ و ۰.۴ درصدی محصولات ایران خودرو و سایپا خبر داد که شاخص بورس با ریزش 239 واحدی مواجه شد و رقیب سنتی سایپا یعنی ایران خودرو با افت و دو تومانی بهای هر سهم روبرو شد ولی سهام سایپا با رشد 3.3 درصد به حدود 160 تومان رسید.

بررسی های نشان می دهند این رویداد علاوه بر اینکه ناشی از اثر اخبار دیروز این شرکت ،مواضع معاون اجرایی نهاد ریاست جمهوری و شایعه تعدیل سود غیر علمیاتی و فروش دارایی ها ... بود، به یک اتفاق دیگر هم مرتبط بود.

این اتفاق ناشی از معرفی شدن رسمی سایپا به عنوان شریک تجاری سیتروئن  و اعلام آن در سایت این شرکت فرانسوی بود که در شبکه های اجتماعی هم به سرعت منتشر شد.

براساس این گزارش، همکاری سایپا با شرکت سیتروئن به سال های اولیه تاسیس این شرکت و تولید محصول ژیان باز می گردد. از دیگر همکاری های مشترک می توان به تولید زانتیا  از سال 1380 اشاره کرد. 

شرکت سیتروئن در سال 1934 اولین تولید انبوه اتومبیل های چرخ محرک جلو در سطح جهانی را پایه گذاری کرده و از سال 1976 بخشی از گروه صنعتی پژو سیتروئن شده است.

با این اوصاف در حالی مهدی جمالی اعلام کرده مذاکرات خوبی با سیتروئن و رنو مذاکرات خوبی انجام شده و در مراحل پایانی است که باید منتظر روزهای آینده و تقابل دو گروه موافق و مخالف صنعت خودرو در عرضه و تقاضای سهام این صنعت بود.

 

انتهای پیام