"خودرو" به سقوط شاخص دامن زد/ جمع آوری سریع صف فروش+نظر کارشناسان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام در شرایطی طی هفته های اخیر با تداوم سیر نزولی همه متغیرها دست و پنجه نرم کرده که به دلیل گره خوردن جهت کلی بازار با صنعت خودرو، بیشترین تاثیر داخلی را از این صنعت بزرگ گرفته است.

براساس این گزارش، سایپا درحالی با اعلام تعدیل سود با اهمیت و توقف نماد، تبعات منفی اضافه شدن بیش از 2.1 میلیارد سهم ناشی از افزایش سرمایه 22 اسفند را موقتا" خنثی کرد که ایران خودرو امروز با اعلام امکان افزایش سرمایه ایران خودرو از محل مازاد تجدید ارزیابی، باعث شد تا سیر نزولی شاخص و فشار فروش و عرضه ها در سایر شرکت ها تشدید شود.

به طوریکه شاخص بورس تا ساعت 11:15 و متاثر از کاهش قیمت اکثر شرکت های بزرگ با 682 واحد افت به کانال 75 هزار واحدی و یکی از مهمترین خطوط حمایت سقوط کرد و به عدد 75 هزار و 948 واحد عقب نشینی کرد.

این شرایط بغرنج باعث شد تا عده ایی از سهامداران حقوقی اقدام به جمع آوری حدود 50 میلیون سهم ایران خودرو در زمانی کوتاه کنند تا شاید مانع از بدتر شدن شرایط شده و در آینده از این خرید منتفع شوند. با این جریان بیش از 101 میلیون سهم ایران خودرو به ارزش 34.5 میلیارد تومان جمع آوری شده است.

این درحالی است که برخی کارشناسان با اشاره به مفاد نامه مدیرعامل ایران خودرو مخصوصا" بخش مربوط به درخواست هاشم یکه زارع در ایجاد تمهیداتی برای معافیت مالیاتی کلیه شرکت ها از تجدید ارزیابی دارایی ها در سال 95  و همچنین اختیار هیات وزیران در آیین نامه اجرایی مربوطه، معتقدند این شرکت در کنار دیگر شرکت ها می توانند با جلب نظر دولت، در سال جاری اقدام به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها آن هم بدون پرداخت مالیات کنند.

به این ترتیب باز هم چاره ایی جز انتظار و مشخص شدن آینده افزایش سرمایه شرکت هایی چون ایران خودرو نیست.

انتهای پیام

 

با این وجود ، اوضاع و احوال کنونی بازار سخت تر و پیچیده تر از آن است که با جمع آوری سهام