مظاهری : رشد نقدینگی کمتر از ۱۰درصد مناسب ؛ بالاتر خطرناک

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طهماسب مظاهری به باشگاه خبرنگاران تسنیم (پویا)گفت: آمارها نشان می‌دهد تورم طی یک سال افزایش نیافته اما نقدینگی راکد فعلی در هر زمانی به‌دلایل مختلف می‌تواند شروع به حرکت کرده و تورم را افزایش دهد. لحظه‌ای که این اتفاق بیفتد و به‌سمت سرمایه‌گذاری و کالاهای سرمایه‌ای برود اثر تورمی را بسیار کم کرده و از آن می‌توان برای افزایش تولید استفاده کرد.

وی افزود: اگر این اتفاق نیفتد و این نقدینگی منجمد تبدیل به یک نقدینگی سیال شود و به‌سمت تقاضای کالاهای مصرفی یا بازار ارز و سکه حرکت کند منجر به تورم می‌شود.

مظاهری تاکید کرد: نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی هر یک ریالش صاحب دارد و بدون مالک نیست. بخشی از این نقدینگی به‌صورت سکه و اسکناس در دست شهروندان است، همچنین سپرده‌های بانکی و سرمایه‌گذاری نیز که دیگر جزو نقدینگی است، نیز مالک دارد.

این اقتصاددان در پاسخ به سؤالی درباره دلایل عدم‌همراهی بانکها برای وام‌دهی با سود پایین گفت: وضعیت فعلی به‌صورتی است که بانکها از دولت حدود  بیش از 100هزار میلیارد تومان طلب دارند. این رقم در دست بانکها نیست و امکان استفاده از این پول را ندارند، هرچند مالک آن باشند و این رقم جزو نقدینگی حساب شود. این اعداد در دفاتر حسابداری بانکهاست ولی امکان استفاده از این مبالغ وجود ندارد.

مظاهری در مورد بدهی‌های دولت گفت: اقدام مناسب در راستای بحث خروج از رکود این بود که دولت از ظرفیت نقدینگی استفاده کند و همچنین بخشی از بدهی‌هایش را با استفاده از اوراق تسویه کند.

انتهای پیام