گزارش عملکرد یکساله انجمن مالی اسلامی و مهمترین برنامه ها تشریح شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صالح آبادی در جریان برگزاری چهارشنبه گذشته مجمع سالانه انجمن مالی اسلامی ایران، با ارائه عملکرد سالانه اظهار داشت : بر اساس انتخابات اسفند 93 اعضای هیات مدیره انجمن برگزیده شدند اما با توجه به طولانی بودن فرایند، در نهایت مرداد سال 94  ثبت مشخصات اعضا به پایان رسید.

وی افزود: فعالیت های انجمن از طریق تفاهم نامه‌ای که با مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع) منعقد شد در محلی که خارج از دانشگاه به صورت رایگان در اختیار این انجمن قرار گرفته است، پیگیری می شود.، در بخش اطلاع رسانی، پایگاه خبری به نشانه www.iaif.ir و پایگاه اطلاع رسانی نخستین همایش مالی اسلامی به نشانی www.ciif.ir همچنین کانال انجمن در سایت آپارات و تلگرام راه اندازی شده که فیلم های آموزشی مربوط به انجمن در این سایت نیز موجود است.

صالح آبادی اظهار کرد: اقدامات آموزشی و پژوهی از دیگر اهداف انجمن است که بر مبنای این تصمیم ماهانه یک نشست تخصصی در خصوص فاینانس‌های اسلامی با هدف بررسی و نگاه تخصصی در زمینه های مختلف برگزار می شود.

برگزاری 5 نشست تخصصی در 5 ماه

وی درباره نشست های برگزار شده گفت:نخستین نشست با موضوع نظارت شرعی در بانکداری اسلامی آبان ماه سال 94 در بانک توسعه صادرات ایران و دومین نشست با موضوع میزان انطباق موفقیت ابزار های مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران، آذر سال گذشته در بورس تهران برگزار شد. سومین نشست با موضوع موانع حقوقی مالی اسلامی در اسفند ماه 94 و چهارمین نشست بر محور ضمانت در ساختار صکوک، چالش ها و راهکار با هدف آسیب شناسی ضمانت در ساختار صکوک و ارائه راهکار در شرکت  فرابورس و  پنجمین نشست با موضوع اهداف جهانی توسعه پایدار در سال های 2015 تا 2030 و ظرفیت های تامین مالی اسلامی در تحقق این امر در بانک توسعه صادرات ایران برگزار شد. نشست دی ماه نیز به علت برگزاری نخستین همایش مالی  اسلامی متوقف شد.

معرفی کمیته های تخصصی

رئیس انجمن مالی اسلامی در ادامه اقدامات آموزشی- پژوهشی انجمن به تشکیل کمیته های تخصصی اشاره کرد و گفت: کمیته آموزش، کمیته پژوهش و انتشارات، کمیته پایش و ارزیابی مالی، کمیته پذیرش و روابط عمومی، کمیته بازار کار مالی اسلامی ،کمیته بیمه اسلامی، کمیته مهندسی مالی اسلامی، کمیته حسابداری و حسابرسی اسلامی و کمیته بین الملل 9 کمیته ای هستند در انجمن تشکیل شدند و برای هر کدام رییس ،شرح وظایف و برنامه ها مشخص شده است.

صالح آبادی در تشریح وظایف و برنامه کمیته ها گفت: وظایف کمیته آموزش ارائه خدمات آموزشی به منظور ترویج و ارتقای دانش مالی اسلامی، برگزاری دوره های آموزشی با همکاری اساتید داخلی و خارجی مالی اسلامی و ارائه گواهینامه، برگزاری نشست های تخصصی با حضور فعالان و کارشناسان مالی اسلامی و برگزاری همایش ها و کنفرانس های علمی داخلی و بین المللی است.

وی به کمیته پژوهش و انتشارات اشاره کرد و افزود: شرح وظایف این کمیته ایجاد پایگاه اینترنتی جامع مالی اسلامی در سایت انجمن، راه اندازی ،تدوین انتشار فصلنامه پژوهشی، ارائه موضوعات پیشنهادی و حمایت از پایان نامه ارشد و رساله دکتری به دانشجویان متقاضی، انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی در داخل و خارج از کشور و همکاری  همگانی با دانشگاه ها و مراکز علمی مشابه در زمینه ی پژوهشی است.

وی سومین کمیته را کمیته پایش و ارزیابی مالی اعلام کرد و شرح وظایف این کمیته را تشریح کرد: رشد فضای مالی اسلامی در داخل و خارج ،کسب اطلاع از آخرین دستاوردهای مالی اسلامی در داخل و خارج از کشور، مطالعه و ایجاد بانک اطلاعاتی موسسات فعال در حوزه مالی اسلامی در خارج از کشور، بررسی و سنجش میزان موفقیت ابزارهای رایج مالی اسلامی در بازار سرمایه ، مطالعه ابزارهای مالی اسلامی موفق در بازارهای سرمایه خارج از کشور و طراحی و امکان سنجی ایجاد ابزارهای تامین مالی جدید متناسب با نیازهای مختلف وظایف این کمیته است.

صالح آبادی به کمیته پذیرش و روابط عمومی اشاره کرد و گفت: این کمیته برای پذیرش عضویت نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی در انجمن مالی اسلامی، اطلاع رسانی به موقع در خصوص زمان و مکان برگزاری برنامه های انجمن، فعالیت در جذب افراد متخصص، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از فعالان و پژوهشگران مالی اسلامی، ایجاد بانک اطلاعاتی منظم اعضای انجمن، ارتقای سطح رسانه ای انجمن و همکاری در برگزاری کنفرانس ها و نشست های انجمن فعالیت می کند.

به گفته این مقام مسئول، کمیته بازار کار مالی اسلامی برای معرفی زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان مالی اسلامی، معرفی موسسات و مدیران موفق فعال در حوزه مالی اسلامی، آشنایی اعضای انجمن با مدیران موفق حوزه مالی اسلامی و بهره گیری از تخصص آنان در جهت ارتقای علمی اعضا، ایجاد بانک اطلاعاتی عرضه و تقاضای کار، ارائه خدمات مشاوره ای به اعضای انجمن و توسعه شبکه همکاری بین بخش های تحقیقاتی و محیط کسب و کار تشکیل شده است.

همچنین کمیته بیمه اسلامی برای توسعه مطالعات و پژوهش های نظری و کاربردی بیمه اسلامی، معرفی و بررسی الگوهای نوین پوشش ریسک و بیمه بر اساس مبانی اسلامی، امکان سنجی عرضه محصولات بیمه اسلامی و تکافل در کشور، امکان سنجی عرضه محصولات بیمه اسلامی و تکافل در کشورهای حوزه خلیج فارس، ارائه معیارهای موفقیت بیمه های اسلامی با توجه به تجربیات کشورهای موفق، ارزیابی حقوقی مبانی و ساختار قانونی بیمه در جمهوری اسلامی و ارائه موضوعات پژوهشی جهت پایان نامه ارشد و دکتری متناسب با نیازهای جامعه در حوزه بیمه اسلامی تشکیل شده است.

صالح آبادی کمیته مهندسی مالی اسلامی را هفتمین کمیته فعال انجمن دانست و گفت: این کمیته برای بررسی و سنجش میزان موفقیت ابزارهای رایج مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران، مطالعه ابزارهای مالی اسلامی موفق در بازارهای سرمایه خارج از کشور، طراحی و امکان سنجی ابزارهای تامین مالی جدید اسلامی متناسب با نیازهای مختلف و ارائه موضوعات پژوهشی جهت پایان نامه ارشد و دکتری متناسب با نیازهای جامعه در حوزه مهندسی مالی اسلامی تشکیل شده است.

همچنین کمیته حسابداری و حسابرسی اسلامی برای همکاری در وضع اصول و استانداردهای حسابداری و حسابرسی اسلامی با رعایت مقررات و قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران، ایجاد ارتباط با نهادهای فعال حوزه حسابداری و حسابرسی اسلامی از طریق عقد تفاهم نامه، بررسی انواع مختلف سیستم های حسابداری و حسابرسی کاربردی در نظام مالی کشور و ارائه پیشنهادهای اصلاحی بر اساس اصول حسابداری و حسابرسی اسلامی و ارائه موضوعات پژوهشی جهت پایان نامه ارشد و دکتری متناسب با نیازهای جامعه در حوزه حسابداری و حسابرسی اسلامی فعالیت می کند.

صالح آبادی آخرین کمیته را کمیته بین الملل دانست و گفت: برنامه ریزی و هماهنگی در برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای بین المللی، ایجاد راهکارهای لازم به منظور عضویت فعالان حوزه مالی اسلامی خارج از کشور در انجمن مالی اسلامی ایران، شناسایی و ارتباط با نهادهای علمی ،منطقه ای و بین المللی در حوزه مالی اسلامی، بررسی چگونگی عضویت انجمن در نهادها و مجامع علمی بین المللی و ارائه مطالب و تازه های حوزه مالی اسلامی به منظور درج در بخش انگلیسی سایت انجمن مهمترین وظایف این کمیته است.

مهمترین برنامه ها و اهداف انجمن

رئیس مجمع عمومی عادی سالانه انجمن مالی اسلامی ایران گفت: انتشار فصلنامه علمی، پژوهشی علوم مالی اسلامی از وزارت علوم یکی دیگر از اهداف این انجمن است که در حال انجام امور لازم برای اخذ مجوز آن هستیم، با اعلام فراخوانی خواستار ارائه مقالات برای چاپ در نخستین فصلنامه شده ایم. از سوی دیگر چاپ مجموعه مقالات نخستین همایش مالی اسلامی در دست انتشار است که تا پایان شهریور ماه توزیع می شود.

صالح آبادی افزود: پیگیری اخذ مجوز برگزاری دوره های MBA و DBA مالی اسلامی از وزارت علوم نیز در فرایند کار قرار گرفته است، در این باره با دانشگاه امام صادق (ع) همچنین با INCEIF و مرکز تحقیقات بانک توسعه اسلامی تفاهمنامه‌ای منعقد شده تا دوره های مشترکی در اینباره برگزار شود. در جلسه بانک توسعه اسلامی که در مالزی برگزار شد با رئیس موسسه آموزشی، پژوهشی بانک توسعه اسلامی تعاملاتی برای مشارکت های مالی و فیزیکی اساتید انجام شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از فعال سازی کمیته های انجمن مالی اسلامی خبر داد و گفت:  فعال سازی کمیته های انجمن مالی اسلامی یکی دیگر از اهداف انجمن است، بر این اساس نه کمیته توسط اعضای هیات مدیره مصوب شده که کمیته آموزش، پژوهش و انتشارات، پایش و ارزیابی مالی اسلامی، پذیرش و روابط عمومی، بازار کار مالی اسلامی، بیمه اسلامی، مهندسی مالی اسلامی، حسابداری و حسابرسی اسلامی وبین الملل از جمله آنها است.

صالح آبادی افزود: اگر نهاد یا مجموعه‌ای نیاز به آموزش در بخش خاصی از حوزه مالی اسلامی داشته باشد این انجمن می تواند به صورت سفارشی این دوره ها را برگزار کند. لازم به ذکر است که این انجمن با ماهیت علمی با هدف توسعه نظام مالی کشور در قالب NGO فعالیت می کند و متعلق به همه علاقه مندان به حوزه مالی اسلامی است، بنابراین هر فردی می تواند در راستای توسعه فعالیت این انجمن کمک های فکری ارایه دهد.

انتهای پیام