پیش بینی سال آینده مسکن سخت است/ رشد۹۰ برابری قیمت در ۲۰ سال

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسام عقبایی در خصوص  اینکه آیا خرید مسکن هنوز هم می‌تواند جزو سرمایه‌گذاریهای مطمئن محسوب شود به فارس گفت: مثالی برای شما از زبان زمین می‌زنم «زمین می‌گوید: مرا بخر 5 سال نگه دار من تو را تا آخر عمر نگه می‌دارم. مرا بخر 10 سال نگه‌دار، بچه‌های تو را هم نگه می‌دارم. مرا بخر 20 سال نگه‌دار، من نوه و نتیجه‌های تو را هم نگه می‌دارم».

وی افزود: از سال 71 تا 91 طبق آماری که از مرکز آمار استخراج شده است قیمت مسکن در کشور به طور متوسط 60 تا 90 برابر شده است. یعنی در همین مدت مورد اشاره 6 هزار تا 9 هزار درصد قیمت مسکن گران شده است.

*کاهش 15 درصدی قیمت آپارتمان های لوکس

عقبایی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود قیمت مسکن در سال جاری حدود 13 درصد رشد داشته است، گفت: بنده این موضوع را تأیید نمی‌کنم چرا که در سال 95 شاهد افزایش قیمت نبودیم و حتی در برخی از بافت‌ها قیمت آپارتمان‌های لوکس شکسته شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه کاهش قیمت آپارتمان‌های لوکس بیشتر در نقاط مرفه شهرهای بزرگ رخ داده است، گفت: قیمت آپارتمان‌های لوکس نسبت به سال 94، 15 تا 20 درصد شکسته شده است و اگر به قبل از سال 94 برگردیم به دلیل اینکه قدرت خرید مردم حتی اقشار با درآمد بالا نیز کاهش یافته است این کاهش قیمت بیشتر خواهد بود.

وی افزود: به عنوان مثال قیمت واحدهای لوکس ظرفیت کاهش بیشتر هم دارد چرا که قیمت یک متر آپارتمان به مبلغ 20 میلیون تومان قیمت حباب‌گونه دارد پس چون عرضه این واحدها بیش از تقاضا است شکسته شدن قیمت باز هم وجود دارد.

*وضعیت صعودی معاملات مسکن  با رشد 10 درصدی اجاره

وی در پاسخ به این سؤال که میزان معاملات مسکن در حال حاضر چگونه است، گفت: وضعیت معاملات مسکن در تهران و کشور بهتر شده است و در تیر ماه سیر صعودی داشته است به طوری که در تیر ماه 95 حدود 16 هزار و 499 قرارداد خرید و فروش ثبت شده که این عدد نسبت به تیر ماه 94 که حدود 14 هزار و 187 مورد بوده است حاکی از صعودی بودن وضعیت معاملات دارد.

عقبایی ادامه داد: در خصوص اجاره نیز در تیر ماه سال جاری 21 هزار و 838 قرارداد اجاره به ثبت رسیده است که نسبت به تیر ماه سال 94 که حدود 20 هزار و 643 مورد بوده است حاکی از رشد تعداد قراردادهای اجاره است.

وی به کاهش نرخ سود بانکی و تأثیر آن بر بازار اجاره اشاره کرد و گفت: با کاهش نرخ سود بانکی تصور بر این بود که اجاره‌بها باید افزایش یابد اما گزارش‌ها حاکی از این است که در بازار اجاره شاهد ثبات نسبی بودیم هر چند معتقدیم که به طور متوسط نرخ اجاره‌بها در کشور 10 درصد و در برخی از نقاط بیش از 10 درصد افزایش داشته است.

*از ابتدای امسال در دوره پیش رونق مسکن هستیم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا وارد دوره پیش‌ رونق شده‌ایم و می‌توان امیدوار بود که از نیمه دوم سال 95 مسکن از رکود خارج شود، گفت: از ابتدای سال جاری در دوره پیش رونق هستیم و در حقیقت در مرحله عبور از فاز اول خروج از رکود هستیم پس 5 ماه از دوره پیش رونق مسکن سپری شده است و این موضوع را رشد تعداد معاملات و نوع معاملات نشان می‌دهد که خیز اول خروج از رکود مسکن برداشته شده است اما هنوز با خروج مسکن از رکود به طور کامل و ورود به دوره رونق فاصله داریم.

عقبایی تأکید کرد: برای خروج کامل مسکن از رکود و ورود به دوره رونق مسکن حداقل باید میزان معاملات در روز سه برابر معاملات کنونی شود تا بگوییم بازار مسکن از رکود خارج شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: بر اساس بررسی‌های میدانی صورت گرفته در کشور نشان می‌دهد حجم مراجعات مردم به مشاوران املاک رشد داشته است و این مبین افزایش معاملات در ماه‌های آینده خواهد بود چرا که پروسه خرید مسکن یک پروسه زمان‌بری است.

وی با اشاره به اینکه در سال 93 و 94 میزان صدور پروانه‌های ساختمانی 50 درصد کاهش یافته و باید با افزایش تولید مسکن این کسری جبران شود، گفت: قطعاً تولیدکنندگان مسکن میزان افزایش مراجعات و تعداد معاملات مسکن را رصد می‌کنند و قطعاً در این خصوص که مجدداً به تولید مسکن روی بیاورند آنها را به این موضوع ترغیب خواهد کرد که برای شروع به تولید واحدهای کوچکتر اقدام کنند.

عقبایی افزود: این روزها تولید مسکن واحدهای کوچک از سوی سازندگان افزایش یافته است.

*تعداد واحدهای خالی از سکنه در استان تهران 230 هزار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سؤال که تعداد واحدهای خالی از سکنه نشان می‌دهد که تولید از تقاضا عقب نیست، گفت: در استان تهران قبلاً حدود 400 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه گزارش شده بود اما با توجه به قوانین وضع شده در حوزه مالیاتی باعث شده تا تعداد واحدهای خالی از سکنه به 230 هزار واحد مسکونی کاهش یابد.

به گفته وی آمار موثقی از تعداد واحدهای خالی از سکنه در شهر تهران وجود ندارد.

*نقش بانک‌ها در بازار مسکن تخریبی بوده است/بانک ها نباید شرکت های ساختمانی داشته باشند

عقبایی در پاسخ به این سؤال که نقش بانک‌ها در بخش مسکن را چگونه ارزیابی می‌کنید و ‌آیا بانک‌ها می‌توانند اقدام به ساخت‌وساز و حتی تأسیس شرکت‌های ساختمانی اقدام کنند، گفت: نقش بانک‌ها تاکنون در بازار مسکن تخریبی بوده است، بنابراین به دلیل سوءاستفاده بانک‌ها از موقعیت‌های اقتصادی در دهه‌های اخیر باعث شده تا بخش مسکن با مشکلاتی مواجه شود پس بنابراین بانک‌ها از هدف اصلی خود که همانا تقویت تولید و ایجاد سرمایه‌گذاری و کمک به تولید و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تولیدکنندگان بوده است فاصله گرفته اند.

*بانک ها دکان دار شده اند

وی ادامه داد: بانک‌ها از مسیر خود که همانا بانکداری اسلامی بدون ربا بوده است خارج شده‌اند و به سمت بنگاه‌داری اقتصادی و دکان‌داری پیش رفتند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: مصداق این وضعیت به وجود آمده از سوی بانک‌ها به وجود ‌آمدن حقوق‌های میلیاردی مدیران و عدم انجام تعهدات و عدم عدالت اجتماعی در کشور است که این موارد مغایر با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است.

عقبایی گفت: سیاست‌های ویرانگرانه بانک‌ها در جهت تخریب فضای اقتصادی کشور و مسکن که برخلاف قانون در بخش مسکن ورود کرده‌اند باعث شده تا بانک‌ها به برج‌سازی برخلاف قانون بانکداری روی بیاورند بنابراین سازمان بازرسی باید از وزارت اقتصاد و بانک‌های عامل در این خصوص تحقیق کند و سرمایه بانک‌ها را در مسیر اقتصاد و تولید بیندازد.

وی با اشاره به اینکه بنده موافق افزایش سقف تسهیلات هستم، گفت: در تمام دنیا بازپرداخت تسهیلات مسکن حتی به 5 دهه هم می‌رسد این در حالی است که بازپرداخت اقساط مسکن در ایران تنها 12 سال است پس باید در این خصوص فکری شود تا علاوه بر افزایش بازپرداخت تسهیلات حداقل به سه دهه، سود تسهیلات بانکی نیز به زیر 10 درصد برسد.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، با یک فرمول نمی‌توان برای کل کشور تصمیم‌سازی کرد.

عقبایی تأکید کرد: پس هر بانکی که اقدام به تأسیس هلدینگ و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن کرده است برخلاف قانون بانکداری است چرا که این بانک‌ها پول‌های بلوکه شده مردم را به جای حمایت از تولید در حمایت از منافع خاص خود صرف کردند و مسکن‌هایی تولید می‌کنند که نیاز توده جامعه نیست.

وی با اشاره به اینکه مسیر بانکداری از ریل اصلی خود خارج شده است و نباید هر نهاد و دستگاهی اقدام به تأسیس بانک کند چرا که این بانک‌ها تنها به دنبال سودجویی هستند در حالی که فلسفه بانکداری این نیست لذا ایجاد این همه بانک به اقتصاد ایران نه تنها کمک نکرده بلکه موجب وارد آمدن لطمات زیادی به اقتصاد، تولید و کارخانه‌ها شده است.

*پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 96 از هم اکنون سخت است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 96 با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری چگونه خواهد بود، گفت: پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 96 از هم اکنون زود است چرا که برگزاری چندین انتخابات مهم در کشور و تهران در پیش است پس باید منتظر بمانیم ببینیم که وضعیت اقتصادی کشور در 6 ماهه دوم امسال چگونه است.

*تمرکز دولت و وزارت راه در بخش مسکن ضعیف بوده

عقبایی در پاسخ به این سؤال که اقدامات دولت و وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن را در طول سه سال گذشته چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: تمرکز دولت و وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن به آن شکلی که باید صورت می‌گرفت نبوده است و در حقیقت در این بخش تمرکز دولت و وزارت راه و شهرسازی ضعیف بوده است.

وی با اشاره به این موضوع که هر چند نباید این ضعیف بودن تمرکز را به گردن وزارت راه و شهرسازی بیندازیم، گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و مجلس باید توجه ویژه‌تری به بخش مسکن می‌داشتند تا وزارت راه و شهرسازی راحت‌تر اقدامات خود را انجام می‌داد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: وزارت راه و شهرسازی در سه سال گذشته برنامه‌های زیادی در بخش مسکن مطرح کرده اما توقع مردم بیش از این بود که دولت باید آن را انجام می‌داد.

*توقع می رفت توجه روحانی و آخوندی به مسکن زیاد باشد

عقبایی تأکید کرد: از دولت روحانی و شخص آخوندی در وزارت راه و شهرسازی توقع توجه در حوزه مسکن بیش از این بود و امید است در این چند ماهی که به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده طرح‌ها و برنامه‌های مطرح شده در خصوص بخش مسکن جنبه عملیاتی پیدا کند.

انتهای پیام