تفسیر مصوبه مرتبط با ایران خودرو و ساپیا / نکاتی درباره فروش بانک پارسیان

یک مقام مسئول در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ اخیر بانک مرکزی مبنی بر مهلت 6 ماهه دو شرکت ایران خودرو و سایپا برای فروش بخشی از دارایی ها و با هدف حفظ سقف تسهیلات، اظهار داشت: واقعیت این است که این ابلاغیه نوعی هشدار به این دو شرکت خودروساز داده شده که اگر خواسته شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی را تامین نکنند با کاهش تسیهلات دریافتی روبرو خواهند شد.

وی ادامه داد: این اهرم هر چند می تواند کارساز باشد اما به شورای پول و اعتبار پیشنهاد می شود ترتیبی اتخاذ کند تا ایران خودرو و سایپا اقدام به فروش سهام زیرمجموعه های متعدد کنند که ارزش آن بسیار بیشتر از 33 درصدی سهام بانک پارسیان و در اختیار ایران خودرو است. با این اقدام هم سهام به اصطلاح "تو دلی" این دو شرکت واگذار می شود و هم باعث چابک سازی و شفافیت بیشتر صنعت خودرو خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به سابقه ناموفق واگذاری بلوک مدیریتی بانک پارسیان در سال های گذشته، آیا ایران خودرو قادر به رعایت مصوبه شورای پول و اعتبار و فروش این بلوک مدیریتی خواهد بود یا خیر؟ به بورس پرس گفت: چنین الزامی از چند سال پیش مطرح بوده و حتی هیات دولت سال 88 مصوبه ایی در این مورد داشت اما واقعیت این است که ایران خودرو مالک دارایی بوده و می تواند تصمیم گیری کند که آیا اقدام به فروش این دارایی با هدف ادامه استفاده از سقف تسیهلات بانکی کند یا خیر؟

وی ادامه داد: با این حال به دلیل عدم توجیه حضور استراتژیک ایران خودرو در ترکیب سهامداری بانک پارسیان، این شرکت می تواند در صورت وجود مشتری مناسب اقدام به فروش این دارایی به رغم وجود مشتریان محدود کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه از قرار معلوم هیات مدیره ایران خودرو طی چند ماه اخیر تصمیمی برای واگذاری بلوک 33 درصدی بانک پارسیان نگرفته، ادامه داد: در این مورد جا دارد مدیرعامل ایران خودرو اقدام به ارایه توضیحات و اعلام خط مشی و سیاست های مدنظر کند تا برای همگان روشن شود.

انتهای پیام