تشریح حال و آینده بزرگترین شرکت بورس برای 150 مهمان خارجی از 30 کشور

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، بهرام سبحانی در جریان دومین کنفرانس بین المللی آهن و فولاد ایران موسوم به متال بولتن (که دیروز با حضور 150 مهمان خارجی از 30 کشور دنیا مانند فرانسه، انگلیس، ایتالیا، ژاپن، اتریش، ترکیه، آفریقای جنوبی، آلمان، هند، هلند، سوئد، روسیه، چین و... در اصفهان شروع شد) با اشاره به رتبه چهاردهم ایران در برخورداری از منابع طبیعی، گفت: تولید و مصرف فولاد ایران در سال میلادی گذشته 16.1 و 18.7 میلیون تن بوده و پیش بینی می شود تا سال آینده به 20 میلیون و تا سال 1404 به 35 میلیون تن در سال برسد.

وی ادامه داد: در حالی روند افزایشی صادرات فولاد و کاهشی واردات در ایران طی سال های 2007 تا 2015 تشدید شده که طی سال میلادی جاری نیز صادرات از واردات فولاد پیشی گرفته است.

مدیرعامل بزرگترین شرکت بورس ایران از لحاظ سرمایه اسمی ( با 7.5 هزار میلیارد تومان)، ادامه داد: یکی از شاخص های توسعه، سرانه مصرف فولاد است که برای کشورهای کمتر توسعه یافته کمتر از 100 کیلو در سال، کشورهای درحال توسعه بین 100 تا 300 و کشورهای توسعه یافته بیش از 300 کیلوگرم است. در این میان سرانه مصرف فولاد ایران 237 کیلو است.

سبحانی با اشاره به اینکه مصرف فولاد خاورمیانه 53 میلیون تن ( با واردات 30 میلیونی ) است، افزود: ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد خاور میانه نقش بسزایی در تامین این نیاز دارد و با توجه به برخورداری از دانش فنی تولید فولاد و نیروی تحصیلکرده، ظرفیت تولید 28 میلیون تنی فولاد را داراست.

وی چالش های تولید فولاد را استخراج و فرآوری سنگ آهن، آب، حمل و نقل، منابع انرژی و هزینه تمام شده معرفی کرد و ادامه داد: کارخانه فولادمبارکه بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی دنیا با 12 میلیون تن در سال و بزرگترین تولیدکننده ورقه های فولادی در خاورمیانه و شمال افریقا بشمار می رود. همچنین با تامین 50 درصد نیاز داخلی ، یک درصد تولید ناخالص ملی (GDP) و 5 درصد تولید صنایع داخلی را به خود اختصاص داده است.

به گفته این مقام مسئول ، تولید فولاد مبارکه بیش از 5.4 میلیون و صادرات آن 1.8 میلیون تن در سال بوده و طی سال 2015 حدود 65 درصد تولیدات برای بازار داخلی و 35 درصد برای صادرات مصرف شد.

سبحانی با اشاره به برنامه افزایش تولید فولاد ایران از 17 به 50 میلیون تن تا سال 1404 برسد، گفت: با راه اندازی واحد جدید فولادمبارکه ،حدود 1.8 میلیون تن به ظرفیت تولید این شرکت اضافه می شود.

انتهای پیام