دست ایدرو برای سرمایه‌گذاری باز شد/ واگذاری سهام بعد از 3 سال/نظر معاون ایدرو

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رئیس‌جمهور بعد از اصلاح برخی از مواد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توسط شورای نگهبان، اقدام به ابلاغ این موارد به وزارت‌خانه‌های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت کرد.

یکی از مهم‌ترین اصلاحات انجام شده در اجرای این قانون مربوط به برداشته‌شدن سقف سرمایه‌گذاری سازمان‌های توسعه‌ای کشور از جمله ایدرو در طرح‌های مصوب مشروط به انتشار فراخوان سه ماهه و عدم مشارکت بخش خصوصی بود.

پیش از این ایدرو در حوزه صنایع پیشرفته می‌توانست تنها تا سقف ۴۹ درصد با مشارکت بخش خصوصی اقدام به سرمایه‌گذاری کند اما با این اصلاح، ایدرو و سایر سازمان‌های توسعه‌ای می‌توانند در هر زمینه‌ای منوط به عدم تمایل بخش خصوصی تا ۱۰۰ درصد نیز سرمایه‌گذاری کنند.

ایدرو همچنان موظف است که ظرف مدت سه سال، سهام شرکت مربوط به طرح را به بخش خصوصی واگذار کند.

نظر معاون ایدرو

ابوالفضل کیانی بختیاری معاون برنامه‌ریزی ایدرو با اشاره به تغییرات صورت گرفته مرتبط با سازمان‌های توسعه‌ای در اصلاحیه مذکور به ایسنا گفت: بر اساس تبصره "۳" بند "الف" از ماده "۳" قانون پیشین اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سازمان ایدرو می‌توانست در صورت عدم تمایل بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه‌های مناطق کمتر توسعه‌یافته تا سقف ۱۰۰ درصد سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: بر اساس همین تبصره ایدرو باید برای این پروژه‌ها فراخوان می داد و پس از آن در صورت عدم تمایل بخش خصوصی، طرح‌ها به تصویب وزارت صنعت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و پس از آن هیات وزیران می‌رسید و پیوست بودجه می‌شد تا می‌توانستیم آن را اجرایی کنیم.

کیانی بختیاری با اشاره به تبصره "۴" همین بند و ماده از قانون پیشین اظهارداشت: بر اساس تبصره "۴" ایدرو می‌توانست بدون فراخوان تا سقف ۴۹ درصد در صنایع پیشرفته و پرخطر با مشارکت بخش خصوصی سرمایه گذاری کند.

وی با بیان اینکه بر اساس اصلاحیه ابلاغ شده این دو تبصره در هم ادغام شده‌اند ادامه داد: بر اساس قانون جدید، سازمان‌های توسعه‌ای می‌توانند در هر زمینه‌ای که بخواهند، تا سقف ۱۰۰ درصد سرمایه‌گذاری کنند اما این امر مشروط به این است که فراخوان عمومی بدهند و بخش خصوصی ابراز تمایل به مشارکت در پروژه نکند.

این مقام مسئول اضافه کرد: اگر بخش خصوصی در پروژه ای اظهار علاقه به سرمایه‌گذاری تا حد خاصی کند، ایدرو می‌تواند مابقی سرمایه‌گذاری را انجام دهد.

کیانی بختیاری با اشاره به سایر تغییرات اصل ۴۴ بر اساس این اصلاحیه گفت: سازوکار دیگری نیز برای انتشار فراخوان از سوی سازمان‌های توسعه‌ای در نظر گرفته شده که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید اقدام به ایجاد پایگاهی کند تا سازمان‌های توسعه‌ای پس از تصویب طرح‌ها در هیات وزیران فراخوان‌های مربوطه را از طریق آن پایگاه منتشر کنند.

وی افزود: فراخوان هر طرح باید به مدت حداقل سه ماه در پایگاه مربوطه قرار داشته و پس از سه ماه در صورتی که تمایلی از سوی بخش خصوصی نبود سازمان توسعه‌ای می‌تواند نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم اقدام کند.

کیانی بختیاری با بیان اینکه تصویب پروژه‌ها در هیات وزیران زمان‌بر است و ممکن است که هیات دولت نتواند تا مدت زیادی این پروژه‌ها را در دستور کار خود قرار دهد گفت: به همین دلیل بند دیگری در قانون اضافه شده که بر اساس آن در صورتی که ظرف مدت ۴۵ روز، هیات وزیران اقدام به بررسی طرح پیشنهادی نکند سازمان توسعه‌ای می‌تواند آن طرح را تصویب شده در نظر گرفته و نسبت به انتشار فراخوان و ادامه فرآیند اقدام کند.

انتهای پیام