انتقاد از عملکرد صندوق های بازنشستگی/ برخی بانکها ورشکسته اند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی آقامحمدی در همایش دیروز "صندوق های بازنشستگی؛ تنگناها و راهکارها" که با حضور مسئولانی چون رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و ... برگزار شد، ادامه رکود بازار مسکن را متحمل دانست و اعلام کرد بعضی بانک ها به دلیل ورود حداکثری به بخش ساختمان ورشکست شده اند.

وی درباره وضعیت کنونی صندوق های بازنشستگی، بر لزوم تغییر روش ها و شفاف سازی و ارایه گزارش های روشن به مردم تاکید کرد و گفت: درحالی  تأمین منفعت‌های اقتصادی صرف و سرمایه داری متفاوت است که صندوق های بیمه ایی باید همه جنبه‌ها به ویژه زندگی اجتماعی مردم و ذینفعان را در نظر گیرند.

این عضو مجمع تشخیص مصحلت ادامه داد: یکی از مصارف تأمین اجتماعی ، اجرای اصل 44 است تا این اصل در حوزه تامین اجتماعی انجام شود. اما باید دید منظور از این اصل بنگاه داری است یا خیر؟

آقامحمدی از دغدغه های مهم صندوق های بیمه ای را تامین آتیه جوانان اعلام کرد و گفت: درحالی امروزه صندوق ها در بخش هایی چون خدمات، مسکن و املاک، کشاورزی، نفت و صنایع بزرگ حضور دارند که نگاهی گذرا به هر یک از این بخش ها نشان می دهد این سرمایه گذاری‌ در این بخش ها چندان در جهت اشتغال زایی و رشد اقتصادی و نقش اصلی صندوق ها، نبوده است.

وی ادامه داد: در برابر نقش مهم صنایع خرد در اشتغال زایی با سهم 60 درصدی ، صندوق های بازنشستگی عمدتا" در صنایع بزرگ سرمایه گذاری کرده اند.  بخش نفت نیز حوزه ای نیست که اشتغال زایی و رشد اقتصادی را تضمین کند. بنابراین صندوق های بیمه و بازنشستگی باید به دنبال سرمایه گذاری هایی بروند که علاوه بر اشتغال زایی، در توسعه و رونق اقتصادی نیز اثرگذار باشد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت ، با اعلام اینکه سرمایه گذاری بانک ها و صندوق های بیمه ای در بخش ساختمان اشتباه بوده ، ادامه داد: به دلیل حجم بالای ورود بانک ها به بخش ساختمان،برخی بانک ها  ورشکست شده اند. چرا که ظرفیت بخش ساختمان تکمیل شده و دیگر جایی برای توسعه و سرمایه گذاری های جدید ندارد.

به گفته آقا محمدی بررسی تغییر شاخص قیمت ها از سال 71 تا 93 نشان می دهد در برابر افزایش 55 برابری قیمت ها و رشد 22 برابری ارز ، قیمت ساختمان و زمین 89 و 142 برابر افزایش یافته که به معنای تکمیل گنجایش بخش زمین و ساختمان است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رشد ساختمان های خالی طی سال های اخیر حکایت از سرمایه گذاری های انجام شده با هدف کسب درآمد در آینده دارد. به طوری که طبق آمارهای موجود در برای خالی بودن 457 واحد در سال 84، این رقم در سال 90 به یک میلیون و 220 هزار و در سال جاری به دو میلیون خانه خالی رسیده است.

انتهای پیام