آغاز دورجدید حذف یارانه‌های نقدی راه جدید دولت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از مهر، ۲۶ آبان‌ دولت شصت و نهمین یارانه نقدی را هم به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد اما تعداد مشمولان، دیگر همان فهرست قبلی سازمان هدفمندی یارانه‌ها نبود.  

اکنون دولت قدم در این راه گذاشته تا بتواند با کاهش اعضای فهرست مشمولان دریافت یارانه نقدی، یک گام دیگر به سوی خط پایان پرداخت یارانه نقدی بر دارد شاید هم می‌خواهد خیال علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد را اندکی راحت کند که از شب پرداخت یارانه نقدی به عنوان مصیبت عظمای دولت یاد می‌کرد.

سرپرستان خانوار اما، بر روی این یارانه‌ها که از دولت محمود احمدی‌نژاد میراث‌دار بودند، حساب باز کرده‌اند و حذف یکباره آن، چندان قابل درک و البته خوشایند نیست اما به هرحال، راهی است که از سوی دولت انتخاب شده است، اگرچه دولتمردان راه اعتراض را باز گذاشته‌اند اما چندان تلاشی هم برای بازگشت حذف‌شدگان به فهرست مشمولان دریافت یارانه نقدی نمی‌کنند.  

در جدیدترین گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده، عنوان شده پس از گذشت ۶ سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، می‌توان گفت نه تنها اهداف عمده مورد نظر این قانون محقق نشده بلکه اجرای آن تبعات سنگین اجتماعی و اقتصادی برای کشور به همراه داشته است.

عملکرد قانون هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد طی سالهای ۸۹ تا ۵ ماهه نخست امسال، حدود ۸۸ درصد از کل مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها به پرداخت نقدی و حدود ۲ درصد از منابع مزبور به تولید با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی اختصاص یافته و مابقی به حوزه سلامت، بدهی به بانک مرکزی و خزانه و به رزمندگان معسر پرداخت شده است.

یکی از دلایل عدم توفیق در دستیابی به اهداف قانون هدفمندی یارانه‌ها به انحراف عملکرد از قانون مصوب بازمی‌گردد در حالیکه انتظار می‌رفت دولت در اجرای قانون مذکور با چالش‌های فراوانی روبرو بوده، از فرصت برنامه ششم به منظور توقف چرخه معیوب اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها و اصلاح فرآیند اجرای آن استفاده کند.  

به هر حال باید دید که آیا حذف افراد جدید از گردونه دریافت یارانه نقدی، با اصول و مکانیزم خاصی صورت گرفته و پایش به نحوی انجام شده که عدالت به صورت کامل پیاده‌سازی شود؟

انتهای پیام