مزیت های روش جدید عرضه اولیه / دیگر مشکلی در مورد عرضه اولیه نخواهیم داشت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،بهنام محسنی در خصوص ثبت سفارش به روش بوک بیلدینگ که از امروز در فرابورس آغاز می شود،گفت: جهت عرضه اولیه سهام ،یک مدیر عرضه انتخاب شده که در واقع یک نهاد مالی ثبت شده نزد سازمان بورس خواهد بودو عرضه از طریق این مدیر انجام خواهد شد و می تواند متعهد عرضه نیز باشد.

 وی افزود: گزارش ارزیابی سهام دریک دامنه قیمتی برای ثبت سفارش و اعلام وجود متعهدین خرید در خصوص عرضه از جمله فعالیت های مدیر عرضه است. وجود این دو گزینه بستگی به سایز شرکت ها دارد که تصمیم گیری آن در اختیار هیات پذیرش و بورس ها است.

محسنی در خصوص شرکت های کوچک توضیح داد: ممکن است بدلیل افزایش هزینه تامین مالی بحث گزارش ارزیابی سهام خیلی مورد توجه قرار نگیرد اما بطور کلی شرکت هایی که سایز مناسب و بزرگی جهت عرضه اولیه  داشته باشند،گزارش ارزیابی سهام ارائه شده به بازار نمی تواند در یک دامنه قیمت ( کمترین قیمت پایه که فروشنده حاضر به عرضه سهام است تا سقف دامنه قیمتی که معرفی میشود) بیش از 10 درصد باشد.

وی در مورد بازه زمانی ثبت سفارش سهام در فرابورس گفت: زمانی حداقل دو ساعته و نهایتا یک روز کاری برای این کار در نظر گرفته شده که در خصوص اوراق تامین مالی این سقف می تواند بیشتر از یک روز باشد.در این زمان دوساعته،تفکیک  بین معامله گران آنلاین و کارگزاری ها وجود ندارد،همه فعالین بازار با کد معاملاتی،سفارش خرید خود را بر اساس سقف حقیقی و حقوقی بورس در دامنه قیمتی اعلام شده در سامانه معاملات ثبت می کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: سیستم های بوک بیلدینگ مبتنی برشرایط اتاق تاریک است، سفارش های متقاضیان اعم از معامله گر وکارگزار دیده نمی شود به همین دلیل در این روش،تحلیل قیمت بسیار مهم است و وزنه ارزش گذاری سهام را سنگین می کند.

محسنی در خصوص نحوه کشف قیمت پس از اتمام دوره ثبت سفارش گفت: مدیر عرضه در پایان این دوره ثبت سفارش ها را رویت کرده، اگرسفارش ها در ثبت دامنه قیمتی بیش ازعرضه مورد نظر باشد بدان معنا که تعداد و حجم تقاضا بیش از حجم عرضه باشد،روش تسهیم به نسبت انجام خواهد شد.

وی افزود: برای سفارش های پراکنده در دامنه قیمتی دو حالت قابل تصور است، اول حالتی که تقاضای بازار دردامنه قیمتی به میزان یا بیشتر از حجم عرضه است به این معنا که افرادی در دامنه 10 درصد کف قیمتی ،سقف قیمتی یا مابین مشغول خریداری سهام هستند که در اینجا وجود متعهد خرید ضرورتی ندارد.

در حالت دوم اگر تقاضای موجود در سیستم کمتر ازحجم مورد عرضه باشد،متعهد خرید موظف به تامین مابقی حجم بازار است به شرط اینکه بیشتر از 50 درصد حجم عرضه نباشد.

این معاون به تفاوت جدی روش بوک بیلدینگ با روش حراج اشاره کرد وگفت: در این روش تمام سهام مورد عرضه باید معامله شود اگر یک سهم هم معامله نشود عرضه نا موفق است به همین دلیل متعهد خرید حضور دارد تاارزش گذاری بازارحداقل نصف عرضه ای که انجام می شود باشد.

درحالت دوم بسته به اینکه متعهد خرید به چه میزانی از حجم عرضه  را پاسخ دهد و در سمت خرید قرار بگیرد اگر بیش از 10 درصد کل اوراقی که عرضه می شود باشد،متعهد خرید قیمت را بر حسب کف دامنه گذاشته وعرضه هم با کف قیمت انجام خواهد شد در غیر این صورت متعهد بر اساس سفارش ثبت شده در سامانه معاملات،سفارش خواهد گذاشت اما عرضه بر اساس قیمت تقاضای هر معامله گر(دامنه 10 درصدی) انجام خواهد شد.

در این خصوص می توان به عرضه اولیه شرکت پاکدیس که فردا با این روش در دامنه قیمتی 220-231 تومان انجام خواهد شد،اشاره کرد.

محسنی در مورد نگرش مثبت به روش بوک بیلدینگ گفت: اولین مزیت  راه اندازی این روش این ،کاهش هیجانات است که رقابت بر سر زمان از معامله گران گرفته شده تا قیمت ارزش گذاری توسط هرسرمایه گزارو معامله گر مورد توجه قرار گیرد.

دومین مزیت این است که روش تفکیک عرضه ها بین کارگزارها و معامله گران آنلاین را بهبود می بخشد تا در یک فضای یکسان وارد سفارش گذاری شوند.

در خصوص روش حراج هم تو جیهاتی وجود دارد که بسته به اینکه کجا ،برای چه شرکتی و با چه سایزی استفاده می شود تاثیر می گذارد.دیگراین که در زمانیکه سفارش توسط معامله گر به بازار داده می شود و اولویت زمان هم علاوه بر اولویت قیمت مهم است ناخودآگاه هیجانات به بازار القا می شود .

وی عمده ترین فشارها به سامانه معاملات را زمان ورود سفارش های هم زمان دانست که این مشکل در روش بوک بیلدینگ حل شده است.

انتهای پیام