چند سئوال یک فعال بازار از سهامداران حقیقی و درخواست از مدیران بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شهرام عجمی در پی برگزاری جلسه پنچ شنبه گذشته حدود 40 فعال بازار سهام با مسئولان سازمان بورس که با حضور دیروز رئیس سازمان در تالار حافظ و جلسه مدیرعامل و مدیران بورس با 100 سهامدار ادامه یافت، اعلام کرد: درحالی این روزها سازمان بورس در صدد رفع بسیاری از مشکلات است که ریشه بسیاری از آنها به سال های قبل به دلایلی چون رشد و توسعه بازار بدون فرهنگ سازی و نبودن ابزارها ، برخی قوانین تدوین نشده و یا ناقص و به جای مانده و مشکلات سیستم و... برمی گردد.

وی با اشاره به سابقه برگزاری جلسات مشترک فعالان بازار و مسئولان بورس و ملتهب شدن این موضوع در فضای مجازی روزهای اخیر ، ادامه داد: همه فعالان بازار اعتفاد داریم مشکلات زیاد بوده و هست و قرار نیست یک شبه حل شود. چرا که بورس از متِِغیرها و تصمیمات زیادی تاثیر می پذیرد که با توجه به واقعیات اقتصادی کشور باید با مسانل واقع بینانه تر برخورد کرد.

این سهامدار افزود: این روزها همه پیگیر بازگشایی نمادها هستند ولی هیچ کس از افرادی که سعی در شفافیت و بازگشایی نمادها دارند خبر ندارد و از پیگیری های مسئولان و مدیران بورس در رفع مشکلات سهامداران بانکی و پیگیری های مقام های مسئول دیگر از ناشران یادی نمی کند. چرا که بسیاری از مشکلات به ناشران بر می گردد ولی ما سازمان بورس را سیبل قرار داده و بر آن میتازیم.

عجمی با بیان اینکه هیات مدیره قوی و یکدست از جنس بازار سرمایه که به جد پیگیر موضوعات مهم بوده و علاوه برکمک افراد حقیقی باید با قوای مجریه و مقننه نیز بسیار ارتباطات قوی داشته باشد، ادامه داد: پرونده کنتورسازی توسط دستگاه قضا درحال بررسی است ولی آیا با فشار آوردن به دستگاه قضا  نتیجه کافی حاصل می شود؟ برخی مصاحبه که بعضا توسط مدیران شرکتها برای فشار به سازمان بورس انجام می شود تا چه حد بر حل مسایل تاثیر گذاشته است؟

وی افزود: آیا تاکنون به اثرات مخرب تجمعات خیابانی که بعضا شنیده می شود فکر کرده ایم؟ مگر سازمان بورس مسئول برقراری امنیت است؟ کدامیک از این افراد حاضر به قبول عواقب مسایلی این چنینی هستند؟

به گفته این فعال بازارسرمایه باید واقع بین بود. چرا که مشکلات متعدد بوده و بازار سرمایه در آینده نزدیک با موارد موثری مانند بازگشایی نمادهای بزرگ و واکنش بازارهای جهانی به رسمیت یافتن ریاست جمهوری آمریکا روبرو خواهد شد.

عجمی با اشاره به اینکه حدود۷۰  مورد مشکل بازار سرمایه به صورت کاملا صریح به مسئولان اعلام شده ، ادامه داد: اولین مشکل که قرار شد از نخستین جلسه با جدیت بیشتری پیگیری شود دخالت در خرید و فروش هایی است که بعضا شنیده می شود در بعضی از نمادها، نهاد ناظر اعمل می کند. به این ترتیب هیچ مقام مسئولی حق دخالت در معاملات را نخواهد داشت و این حق برای فعالانی که از این موضوع رنج می برند قابل پیگیری است.

وی افزود: در این میان رئیس سازمان بورس دیروز از ابلاغ سه باره عدم دخالت در معاملات و اخراج افردای که به این کار مبادرت می کنند خبر داد. بنابراین با این تغییر رویه ها ، تصمیمات شخصی و یک روزه برای همیشه از این بازار رخت بر خواهد بست. از سوی دیگر طبق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس ، صندوق های با درامد ثابت می توانند بین 5 تا 20 درصد از دارایی ها را در سهام سرمایه گذاری کنند.

عجمی در خاتمه گفت: از مدیران درخواست می شود همه مسایل مطرح شده که مشکلات بازار سرمایه بوده را به جد پیگیری کنند. در این میان  سهامداران حقیقی این حق را بر خود قایل هستند که در ماه های اینده به صورت رسمی تمامی مسایل و مطالبات را از سازمان پیگیری کنند.

انتهای پیام