چند خاطره از تنها رئیس جمهوری که به تالار بورس آمد/ روایتی از عکس تاریخی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، الله وردی رجایی سلماسی اولین دبیرکل سازمان بورس از سال 1357 است که به گفته خود، چراغ بازار سهام را در دوران بعد از انقلاب با کمک افرادی مخصوصا" مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی روشن نگه داشت تا این بازار نوپا با وجود چالش ها و مشکلات متعدد، به این مرحله برسد.

وی که 17 سال عهده دار این سمت بود، ضمن ابزار تاسف شدید از فوت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی و تسلیت به خانواده و همه مردم ایران ، خاطرات جالبی را با بورس پرس مطرح کرد و گفت: ایشان نه تنها برای اقتصاد ایران ، بلکه در همه حوزه ها نقشی بسیار موثر داشته و اقدامات عدیده ایی را آبادانی ایران انجام دادند.

وی ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی تنها رئیس جمهوری بود که وقت گذاشت و خرداد 73 به دعوت رئیس کل بانک مرکزی وقت آقای محمدحسین عادلی و بنده ، به تالار معاملات حافظ آمد تا سامانه الکترونیکی معاملات را که به تازگی از کانادا خریداری و نصب شده بود را افتتاح کنند.

رجایی سلماسی افزود: در آن روز تاریخی و پیش از شروع معاملات بود که من و آقای عادلی زنگ معاملات را زدیم و سپس توسط جناب رفسنجانی، اولین معامله الکترونیکی انجام شد و طی آن ایشان سهام یک شرکت را برای موسسات خیریه خریداری کردند. سپس به سالن کنفرانس رفته و شنوای گزارش های ارایه شده از مسئولان و من شدند.

جلوگیری از وضع مالیات های سنگین  و دعوت از نمایندگان 35 بورس دنیا

اولین دبیرکل سازمان بورس بعد از دوران انقلاب، ادامه داد: نقش ایشان در بازار سرمایه فقط محدود به حضور در تالار معاملات نبود بلکه به عنوان رئیس جمهور ، همواره از بورس حامی می کرد. به طوریکه بعد از وضع مالیات سنگین برای نقل و انتقال سهام و مخالفت ما، این موضوع توسط ایشان بر طرف شد. همچنین یکی دو بار به کابینه دعوت شدم تا وضعیت بورس را گزارش دهم. مخصوصا" هنگام نوسان شدید شاخص ، ایشان بلافاصله دستور حمایت از بازار را دادند.

رجایی سلماسی افزود: خاطرم هست یک بار که شاخص بورس تغییراتی کرده بود، از من گزارش خواست . چرا که وی انسان بزرگی بود که برای ایران و اقتصاد و بورس، خدمات زیادی کردند و به بورس علاقمند بودند. همچنین سال 74 یا 75 بود که دومین همایش فدارسیون بورس های آسیایی و اروپایی در اصفهان برگزار شده و قبل از عزیمت نمایندگان 35 بورس به اصفهان ، به دفتر ریاست جمهوری دعوت شدیم و ایشان برای ما سخنرانی کردند. 

همیشه در جریان شاخص و حامی بورس

وی افزود: از سوی دیگر ایشان درحالی همواره در سخنان و پیام های نورزوی ، از بورس یاد می کردند که هنگام تهیه برنامه اول توسعه نیز حامی بورس و بازار بوده و بورس در همان سال های دهه 60 فعال شد. حتی در مورد شاخص تعییراتی رخ داده بودکه من گزارش دادم. ایشان انسان بزرگی برای ایران و اقتصاد و علاقمند به بورس بودند که خدمت زیادی کردند.

وی به اثرات حضور در تالار حافظ و حمایت های آیت الله رفسنجانی از بورس اشاره کرد و گفت: بورس آن موقع شناخته شده نبود و با حضور چنین افراد بزرگی توسعه یافت . در اصل از طریق ایشان بورس شناخته شد.

یک کارگزار قدیمی بورس: دفتر رفسنجانی بر روی مدیران بورس باز بود

ملک محمد یحیایان از کارگزاران قدیمی بورس و مدیرعامل کارگزاری بازار سهام نیز، در مورد روز حضور آیت الله رفسنجانی در تالار معاملات به بورس پرس اعلام کرد: در آن روز تاریخی افتتاح سامانه جدید معاملات، آقای رجایی سلماسی دبیر کل وقت تعدادی سهم به ایشان اهدا کردند. ایشان هم آنها را به موسسات خیریه نظیر جذامیان و کهریزک و.. تخصیص دادند.

وی ادامه داد: حضور ایشان در بورس نقطه عطفی برای بازار سرمایه بود . می توان گفت شروع حرکت بازار سرمایه از آن روز بود. بعد از آن هم یک جلسه ای در پاستور در دفتر ایشان برگزار شد و کلیه کارگزاران و مدیران وقت سازمان کارگزاران بورس و بانک مرکزی در آ ن جلسه حضور داشتند و تبادل نظر کردند.

یحیایان افزود: تا جایی که اطلاع دارم دفتر ایشان بر روی مدیران سازمان باز بود و مستقیما از وضعیت بازار گزارش می گرفتند و پشتیبان خوبی برای بازار سرمایه بودند. رحمت خدا بر ایشان باد.

روایتی از عکس تاریخی بورس

عکس زیر مربوط به حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی است که 5 خرداد 73 در صفحه اول روزنامه همشهری چاپ شد.

در این عکس که از تالار حافظ گرفته شده، عادلی و رجایی سلماسی ( رئیس وقت بانک مرکزی و دبیر کل سازمان بورس قدیم)، درحال نواختن زنگ معاملات در حضور آیت الله رفسنجانی و کارگزاران هستند.

انتهای پیام