مالک"شبریز" علت کاهش ۸۳ درصدی سود را اعلام کرد/ آماده مناظره با منتقدین

قاسم توکلی معاون امور شرکت های گروه گسترش نفت وگازپارسیان (پارسان) در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس،، درباره کاهش 83 درصدی سود پالایشگاه تبربز (از 557 به 96 ریال برای هر سهم) که با شائبه هایی از سوی برخی مانند اشتباه تایپی و تصمیم عامدانه بر جلوگیری از اعلام وضعیت بهتر توسط سهامدار عمده روبرو شده اظهار داشت: این گونه شبهات و اظهارنظرها صحت ندارد.

وی ادامه داد: از نظر عقلی به هیچ وجه درست و منطقی نیست که سهامداران عمده ایی چون پارسان ، حتی از سود یک ریال هر سهم زیرمجموعه ها جلوگیری کنند. آن هم در شرایط سخت اقتصادی و با نرخ سودهای 24 درصدی که باید بابت تسهیلات بانکی ، پرداخت شود.

این مقام مسئول افزود: بنابراین نه تنها هیچ ممانعتی از اعلام وضعیت بهتر پالایشگاه تبریز به عمل نیامده، بلکه طی ماه های اخیر ، برنامه هایی برای رفع چالش ها و ترسیم افقی روشن برای این شرکت و دیگر زیرمجموعه ها عملی شده است.

توکلی تاکید کرد: با توجه به این موضوع ، مانند سال گذشته که با برخی از سهامداران و فعالان بازار سرمایه جلسه ایی برگزار شد، مدیران پارسان این آمادگی را دارند تا طی هفته آینده با مطرح کنندگان چنین شبهات و منتقدان، مناظره ایی برگزار کنند تا صحت و سقم موارد اعلامی مشخص شود.

وی در برابر این سئوال که با این اوصاف علت تعدیل دور از انتظار و منفی 83 درصدی سود این شرکت چه بود؟ به بورس پرس گفت: واقعیت این است که مدیران پالایشگاه تبریز از اوایل سال جاری از نرم افزاری استفاده می کنند که نرخ های سه ماهه اعلامی وازت نفت در مورد خوراک و فروش محصولات را از طریق آن محاسبه می شود. بنابراین با توجه به نرخ های سه ماه پایانی سال گذشته ، درآمد سال جاری محاسبه و برای هر سهم 557 ریال سود پیش بینی شد اما با اعلام قیمت های سه دوم سال ، این متغیر به 96 ریال کاهش یافت.

معاون پارسان با اشاره به زیان سال گذشته "شبریز" و اعلام سود برای سال جاری و بعد از مشخص شدن قیمت ها در سه ماه پایانی سال گذشته، ادامه داد: با این همه با توجه به بهبود وضعیت شرکت و برنامه های حال و آینده، بهتر شدن وضعیت قیمت های اعلامی در سه ماه پایانی سال و... انتظار می رود شرایط این شرکت و دیگر پالایشگاه ها در آینده بهتر شود.

توکلی افزود: پارسان از افزایش سود حتی اندک همه زیرمجموعه ها استقبال کرده و خواهان وضعیت مثبت همه زیرمجموعه ها بوده و هست.

انتهای پیام