مذاکرات خودروسازان ایران و چک برای تولید مشترک/ تمایل به عرضه "اشکودا"

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، مسعود خوانساری که در رأس هیاتی تجاری به چک سفر کرده،با  ویتخ فیلیپ دیدار و گفت‌وگو کرد.

فیلیپ در این دیدار به پیگیری‌های جدی مجلس، دولت و بخش خصوصی جمهوری چک برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران اشاره کرد و گفت: این پیگیری ها در زمینه‌های مختلف صنعتی از جمله صنعت خودرو، تولید واگن و تجهیزات مربوط به مترو و تراموا به نتابج خوبی رسیده است.

وی با بیان اینکه چک دیدگاه بسیار مثبتی برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با ایران دارد تاکید کرد: روند توسعه روابط اقتصادی دو کشور به مسیر درستی هدایت شده و می‌توان امیدوار بود در آینده نزدیک حجم مراودات بسیار افزایش یابد.

خوانساری نیز با بیان اینکه سابقه روابط تجاری و صنعتی ایران و چک به دهه‌ها قبل باز می‌گردد،گفت: امیدواریم اکنون که با توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، اقتصاد ایران در قالب یک اقتصاد نوظهور و رو به رشد ظاهر شده بتوانیم همکاری‌های خود را با کشورهایی مانند چک که صاحب صنعت و فناوری هستند بهبود ببخشیم.

وی افزود: دولت و پارلمان جمهوری چک می‌توانند این نوید را به فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران چک بدهند که پروژه‌های سودآور بسیاری در ایران وجود دارد که با توجه به جذابیت‌های بازار منطقه برای تولید و صادرات بسیار مناسب است و انتفاع چندجانبه دارد.

همچنین رییس اتاق تهران به فیلیپ توضیح داد: پارلمان چک می‌تواند در رفع مشکلات کنونی بر سر توسعه از جمله مسایل بانکی و ایجاد کانال‌های ارتباطی برای نقل‌وانتقال پول بسیار موثر باشد و مشوقی برای توسعه روابط دوجانبه فراهم کند.

همکاری خودروسازان ایرانی و چک در تولید اتوبوس هیبریدی و گازسوز

فیلیپ، به رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای شرکت‌های چک و ایرانی اشاره کرد و گفت: خودروسازهای چک و ایران مذاکرات زیادی انجام داده و به نتایج خوبی برای همکاری رسیده‌اند و طی هفته‌های جاری برای مونتاژ، راه‌اندازی خط تولید مشترک و ارائه خدمات پس از فروش دوباره پای میز مذاکره می‌نشینند.

وی افزود: ما علاقه داریم بتوانیم خودروسازی اشکودا را در بازار ایران فعال کنیم. این همکاری نه فقط در حوزه تولید خودروی سواری که مهم‌تر از آن در زمینه تولید اتوبوس‌های هیبریدی و گازسوز دنبال می‌شود. هم‌چنین دیگر فعالان صنعت خودرو در چک نیز مذاکرات خود را با شرکت‌های خصوصی و دولتی ایران آغاز کرده‌اند.

جمهوری چک می‌تواند جزو پنج کشور سرمایه‌گذار در ایران باشد

خوانساری در ادامه این دیدار به فعال شدن دیگر کشورها در حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌های اقتصادی در ایران اشاره و تاکید کرد: جمهوری چک می‌تواند جزو پنج کشور اول سرمایه‌گذار در اقتصاد ایران باشد.

وی افزود: اکنون جمهوری چک می‌تواند با حمایت از فعالان اقتصادی خود و ترغیب و تشویق آنها وارد مرحله سرمایه‌گذاری شود و سهم بیشتری در همکاری‌های دوجانبه داشته باشد.

انتهای پیام