برخورد دولت با متخلفان صادرکننده محصولات پتروشیمی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرضیه شاهدایی با اشاره به اینکه مجتمع های پتروشیمی باید در خصوص تزریق ارز در بازار پیشقدم باشند به فارس گفت: به گفته مسئولان بانک مرکزی یکی از راهکارهای جلوگیری از نوسانات ارزی تزریق ارز پتروشیمی ها به بازار است.

وی با تاکید براینکه بررسی ها نشان می دهد شرکت های پتروشیمی ارزهای خود را به بازار می آورند تصریح کرد: خوشبختانه پتروشیمی ها با بانک مرکزی در ارتباط هستند و اگر تخلفی در این زمینه صورت گیرد باید به بانک مرکزی و شرکت ملی پتروشیمی از طرف دولت پاسخگو باشند.

براساس دستورالعمل اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور صادرکنندگان مکلفند ارز حاصل از فروش خارجی محصولات خود را از کانال سیستم بانکی به بازار داخلی تزریق کنند. این تصمیم که در راستای عدم تعادل بازار ارز در هفته‌های اخیر گرفته شده به نظر می‌رسد موافقان و مخالفانی داشته باشد. فعالان پایین‌دستی از این سیاست استقبال می‌کنند و معتقدند این تصمیم شرایط بهتری را پیش پای این گروه قرار خواهد داد و به تعادل‌بخشی در بازار داخل خواهد انجامید.

در مقابل بالادستی‌ها به این موضوع علاقه زیادی از خود نشان نمی‌دهند و معتقدند دولت نمی‌تواند در مورد دارایی ارزی آنها تصمیم‌گیری کند.به نظر می‌رسد تعیین قیمت ارز 3 هزار و 600 تومان که 300 تومان از ارز مبادله‌ای بالاتر است و حدود 300 تومان از ارز آزاد (با قیمت فعلی) پایین‌تر است قادر نباشد به همگرایی در بخش‌های فعال این صنعت منتهی شود.

به عقیده برخی تحلیلگران و کارشناسان بازار پتروشیمی، تجمیع ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی سبب می‌شود که واحد مرجع بتواند با بررسی عملکرد واحد‌ها و بنگاه‌ها، تخصیص بهینه این مقادیر را در دستور کار خود قرار دهد و زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در کشور را کامل کند. در طرف دیگر قرار بود مجتمع‌های پتروشیمی کشور نیاز صنایع تکمیلی خود را به‌طور تمام و کمال تامین کنند و با صادرات محصولات نهایی صنایع پایین‌دستی بتوان ارز‌آوری را برای کشور تقویت کرد.

انتهای پیام