انتقادات پورابراهیمی از سازمان حسابرسی و تضاد منافع/ تدوین قانون حسابرسی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا پور ابراهیمی که در اولین همایش حسابرسی و نظارت مالی در ایران در دانشگاه فردوسی مشهد سخنرانی می کرد، با اشاره به وجود مشکلات جدی در بخش حسابرسی دولتی، اظهار داشت: درحالی سؤال‌هایی چون چگونگی نظارت بر سازمان حسابرسی و استقلال آن مطرح است که انجام همزمان حسابرسی و تدوین استانداردهای حرفه‌ای، نشان از تضاد منافع دارد و باید این دو حوزه از تفکیک شود.

وی ادامه داد: در حالی افشای حقوق مدیران از استانداردهای حسابداری ایران حذف شده که سازمانی که مدیران آن خودشان نجومی‌بگیر بودند چه‌گونه می‌توانستند جلوی حقوق نجومی را بگیرند.

این مقام مسئول افزود:در بحث حسابرسی بانک‌های دولتی، مشکلات جدی وجود داشت، ولی به جای سازمان حسابرسی ، بانک مرکزی شفاف‌سازی کرد. در حسابرسی بخش خصوصی هم مشکلاتی وجود دارد و مدیران دولتی، بدون آزمون و صلاحیت حسابدار رسمی شده‌اند. از سوی دیگر جا دارد به جای مؤسسات حسابرسی متعدد و خارج از طرفیت ، موسساتی بزرگ تشکیل شوند.

پورابراهیمی متعارف بودن حق‌الزحمه‌ حسابرسی، تقویت نظارت حرفه‌ای و کنترل کیفیت جامعه حسابداران رسمی بر اعضا و تنبیه مدیران و حسابرسان را از دیگر الزامات دانست، گفت: درحالی متاسفانه رتبه‌ های فساد و پول‌شویی ایران بشتر شده و زیبنده‌ کشورمان نیست که مجلس با قدرت به دنبال افشا و شفاف‌سازی در مواردی چون حقوق مدیران و اطلاعات نهادهای شبه‌دولتی است.

به گفته وی این موارد با قانون نظام جامع حسابرسی و حسابداری که در کمیسیون اقتصادی با همکاری جامعه‌ حسابداران رسمی ایران در دست تدوین است برطرف خواهد شد.

انتهای پیام