بهدنبال این انتقادها پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز با آگاهی از موضوع شمارهگذاری خودروهای مونتاژی آمریکا که وارد ایران شده بودند را متوقف کرد، این اقدام موجب شد برخی از مصرفکنندگان که این خودروها را خریداری کرده بودند بهدلیل عدم امکان شمارهگذاری و اخذ پلاک، دچار مشکل شوند.
برهمین اساس حل مشکل این افراد (خریداران تویوتا کمری هیبرید، بیامو X۴ و هوندا CRV) که بهدلیل نداشتن پلاک قادر به استفاده از خودروی خود نیستند را از شرکتهای واردکننده این خودروها شامل پرشیا خودرو، گروه صنعتی گلرنگ و ایرتویا پیگیری شد و مسوولان این شرکتها در پاسخ اعلام کردندخریداران میتوانند این خودروها را عودت داده و نسبت به دریافت وجه خود اقدام کنند.
در این شرایط بررسیهای بیشتر نشان میدهد براساس الزامات قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو،تمام عرضهکنندگان خودروهای مونتاژ آمریکا در ایران شامل شرکتهای یاد شده و البته برخی واردکنندگان متفرقه، ملزم به بازپسگیری خودروهای یاد شده و بازپرداخت وجه به خریداران هستند.
در ماده ۴ اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو در بخش ضوابط و روشهای فروش خودرو تاکید شده در تمام روشهای فروش خودرو از جمله تحویل فوری و پیشفروش قطعی و عادی، عرضهکنندگان خودرو ملزم هستند از تامین به موقع خودروهای فروخته شده و همچنان شمارهگذاری آنها، اطمینان حاصل کنند.
بنابراین طبق این بند قانونی تمام واردکنندگان خودروهای مونتاژ آمریکا و همچنین سایر واردکنندگان متفرقه ملزم به بازپسگیری خودروهایی هستند که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، شمارهگذاری نشدهاند.
مصرفکنندگانی که در چند ماه گذشته خودروهای مونتاژ آمریکا را خریداری و موفق به اخذ پلاک نشدهاند میتوانند نسبت به بازپس دادن خودروهای مربوطه به فروشندگان و بازپسگیری وجه پرداختی خود اقدام و در صورت امتناع شرکت فروشنده از این کار، به وزارت صنعت یا سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانی مراجعه و اقدام به شکایت کنند.
طبق قانون وزارت صنعت، مسوولیت نظارت بر حسن اجرای قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو و رسیدگی به شکایت مردم در این حوزه را، برعهده دارد.
انتهای پیام