بانک مرکزی در استانداردسازی صورت‌های مالی بانک‌ها ۱۰ سال تعلل کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اکبر سهیلی زاده در خصوص ایرادات بانک مرکزی به صورت های مالی بانک ها با بیان اینکه چندی قبل این صورت ها حسابرسی شده بود به تسنیم گفت: ایرادی که از سوی بانک مرکزی مطرح شده این بود که باید صورت های بانک ها مطابق با بندهای اعلام شده از طرف سازمان حسابرسی باشد.

وی ادامه داد: نمی‌توان گفت بانک ها در ارائه صورت های مالی خود تخلفی مرتکب شده‌اند بلکه صورت های ارائه شده دارای اشکال و عدم تطابق با نمونه های استاندارد سازمان بوده است. هرچند بندهای درخواست شده از سوی سازمان حتما روی میزان سود و زیان بانک ها تاثیر گذار بوده است.

رییس سازمان حسابرسی با بیان اینکه مشکل ایجاد شده در خصوص ارائه صورت های مالی بانک ها به عدم درخواست طی 10 سال اخیر از سوی بانک مرکزی باز می گردد تاکید کرد: باید بپذیریم شرایط تحریمی روی کارایی و منابع بانک ها اثر گذاشته، امروز شاهد آن هستیم که تصمیماتی که 20 سال قبل به بانک ها تحمیل شده اثر خود را نشان می دهد. بانک ها نیاز بازسازی مالی دارند با این حال گزارش های حسابرسی بانک ها شفاف است  و اصرار بانک مرکزی بر این است که بانک ها همین امسال اصلاحات را در صورت های مالی خود اعمال کنند که به این ترتیب احتمال منفی شدن تراز تعداد زیادی از آنها دور از انتظار نیست.

سهیلی زاده درباره شرکت هایی که مکلف به اجرای استاندارهای IFRSشده‌اند گفت: علاوه بر بانک ها، شرکت های بیمه ای که ترنول مالی انها بیشتر از مقدار مشخصی باشد مکلف و باقی شرکت های بیمه به صورت اختیاری با این استاندارها هماهنگ خواهند شد. همچنین دو خودرو ساز اصلی کشور نیز باید صورت های مالی سال 95 خود را بر مبنای IFRSتنظیم کنند.

انتهای پیام