ایران و اندونزی تفاهمنامه بانکی امضا کردند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بانک مرکزی، ولی الله سیف در دیدار دارمین ناسوتیون در تهران گفت: پیش از آغاز فعالیت میان بانک های تجاری 2 کشور باید فضای مناسب را تسهیل کنیم و بانک ها می توانند مقدمات این امر را فراهم کنند.

وی ایجاد حساب مشترک میان ایران و اندونزی را موجب تسریع در مبادلات تجاری و فعالیت های اقتصادی دانست و افزود: در این شیوه بانک های مرکزی می توانند حسابی را نزد طرف مقابل ایجاد کنند که از آن برای تسویه مبادلات تجاری 2 کشور استفاده شود. در این مدل حتی بانک های مرکزی هر 2 کشور نیز می توانند با پول ملی و ارز محلی فعالیت کنند.در این شیوه تسویه حساب براساس ارز مورد توافق 2 طرف انجام می شود.

این مقام مسئول افزود: در این شیوه زمانی به تسویه حساب و دریافت و پرداخت نیاز است که مانده ای در حساب باشد و در درجه اول تسویه از طریق قیمت کالایی واردات و صادارت انجام می شود. مانده این حساب در پایان دوره سه ماهه می تواند تسویه شود.

سیف گفت: در زمینه اعمال سیاست های پولی و ثبات بخشی به اقتصاد که برای هر 2 کشور مهم است، می توانیم به تبادل تجارب بپردازیم.

وی از ظرفیت های 2 طرف برای تاسیس شعبه در اندونزی و ایران بهره گرفت و افزود: باتوجه به ظرفیت گردشگری ایران و اندونزی می توان با اتصال سوییچ ملی کارت های 2 کشور از قابلیت های موجود برای بسط و گسترش روابط بانکی استفاده کرد.

ناسوتیون نیز با استقبال از پیشنهادهای طرف ایرانی گفت: ما از همکاری بانکی میان بانک مرکزی ایران و سازمان نظارت پولی اندونزی استقبال می کنیم.معتقدم بهبود اعتماد بازرگانان 2 کشور برای تجارت امری اجتناب ناپذیر است.

وی سفر خود را در ادامه سفر آذرماه رییس جمهوری اندونزی به تهران دانست و ابراز امیدواری کرد: این گفت و گو موجب تسهیل روابط تجاری به ویژه در زمینه پولی و مالی شود.روابط بانکی در سرمایه گذاری و تجارت دو کشور موثر است برای نمونه شرکت ملی نفت اندونزی با شرکت ملی ایران در خرید گاز مایع و نفت خام همکاری نزدیک دارد.

انتهای پیام